Review

Ferrara's zoektocht naar het geloof

In zijn intrigerende nieuwe film 'Mary' buigt de Newyorkse cult-regisseur Abel Ferrara zich over de vraag wie de belangrijkste discipel van Jezus was. De titel geeft al het antwoord: Maria Magdalena.

Hoe Ferrara aan die informatie komt, laat hij weten via zijn voortreffelijke hoofdrolspeler Forest Whitaker. De Afro-Amerikaanse acteur speelt een tv-presentator die in zijn talkshow tal van deskundigen ontvangt. De ene keer heeft hij een monnik over de vloer, de andere keer een theologe die helder vertelt over een 2000 jaar oude tekst die in 1945 werd gevonden, en die Maria Magdalena (na haar toch wat marginale rol als hoer en geliefde) naar voren schuift als de meest toegewijde van alle discipelen.

Ferrara gaat graag mee in die gedachte, en weeft binnen het verhaal van de tv-presentator een tweede verhaal over een ijdele filmregisseur die een Jezus-film maakt (Matthew Modine) en een actrice die Maria Magdalena speelt (Juliette Binoche). Hilarisch is het portret van deze filmregisseur die in zijn eigen film - 'This Is My Blood' geheten - de hoofdrol van Jezus voor zijn rekening neemt. We herkennen onmiddellijk Mel Gibson, regisseur van 'The Passion of the Christ' (2004), maar ook Ferrara zelf.

De interessante vraag die de (zelf)kritische Ferrara stelt, is hoe het precies met de beweegredenen van de regisseur staat. Een film over het leven van Jezus kan bij voorbaat rekenen op een hoop controverse, en dus veel publiciteit. De deal die de tv-presentator en de filmregisseur tijdens een onderonsje in een zwarte limousine sluiten, is een prachtig bewijs.

De filmregisseur wil best 'een optreden' verzorgen in de talkshow, maar dan moet de talkshowhost zijn première komen verslaan. Ferrara's film raakt hier aardig aan George Clooney's 'Good Night, and Good Luck.' waarin de Amerikaanse tv-journalistiek ook al ter verantwoording werd geroepen.

En terwijl de tv-presentator met zijn Jezus-programma en de filmregisseur met zijn Jezus-film zich in New York bekommeren om hun dealtjes (ter meerdere eer en glorie van zichzelf), is de Maria-vertolkster zo diep geraakt door haar rol dat ze haar leven in New York verruilt voor een zoektocht in Jeruzalem.

Ferrara, die standplaats New York inmiddels zelf heeft ingeruild voor Rome, komt nog met een flinke portie melodrama op de proppen, maar op de een of andere manier kan zijn betoog dat wel hebben. Ferrara groeide zelf op in een streng katholieke familie en zijn hele oeuvre (opgebouwd uit horror- en misdaadfilms) staat in het teken van die ene zoektocht naar de betekenis van het geloof, van zonde en vergeving.

Het eerste beeld in zijn eerste film 'The Driller Killer' (1979) toont een scène in een kerkje, met een close-up van Jezus aan het kruis. Een kwarteeuw en vijftien films later betuigt Ferrara zich niet als een bekeerling, maar nog steeds als een zoeker. 'Mary' is geen meesterwerk à la Ferrara's 'Bad Lieutenant' (1992), waarin Harvey Keitel als corrupte en zwaar aan de drugs verslaafde politie-inspecteur om vergeving vroeg, maar Forest Whitaker draagt de sporen van die helletocht overtuigend met zich mee.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden