Review

Feestje rondom Hündel in concerten van de omroep

Radio Kamer Filharmonie, Groot Omroepkoor, solisten olv Kenneth Montgomery op 3/10 in Vrijdag van Vredenburg, Leidsche Rijn; Concerto Köln, Annick Massis (sopraan) op 4/10 in ZaterdagMatinee Concertgebouw, Amsterdam. Matinee morgenavond via Radio 4 vanaf 20.00 uur.

De concerten van de omroep op vrijdagavond, zaterdagmiddag en zondagochtend, alle live uitgezonden op Radio 4, vormen samen een seizoensprogramma met groot bereik waaraan maar weinig andere orkesten in Nederland (of daarbuiten) kunnen tippen.

Over twee weken komt daar dan nog de donderdagavond bij als de omroep vanuit Muziekgebouw aan ’t IJ ook wekelijks én live moderne muziek gaat meehelpen programmeren en uitzenden.

Dit weekend was weer eens een voorbeeld van hoe goed en verrassend er geprogrammeerd wordt in die series. In de Vrijdag van Vredenburg brachten de Radio Kamer Filharmonie en het Groot Omroepkoor een zelden gehoord groot werk van Hündel.

Concerto Köln presenteerde Hündel in de ZaterdagMatinee omringd door zijn tijdgenoten Bach en Rameau. En zondagochtend was het debuut van Jaap van Zweden als chef van de Filharmonie Antwerpen mee te beleven (zie recensie op volgende pagina).

Kenneth Montgomery leidde met veel gevoel voor sfeer Hündels ’L’Allegro, il Penseroso en il Moderato’ (1740). Een mix van oratorium en ode op twee gedichten van John Milton: ’L’Allegro’ (het ijdele extraverte) en ’Il Penseroso’ (het melancholieke introverte). Hündels tekstdichter Jennens (die van ’Messiah’) voegde daar geheel in de geest van de tijd als derde nog ’Il Moderato’ (het nuchtere gematigde) aan toe. Een allegorisch geheel dus, waarin geen personages optreden, maar waarin de verschillende zangers de temperamenten vertolken; alles, ondanks de titel, in het Engels.

Er is weinig echte uitbundigheid à la het Hallelujah-koor in dit werk, de delen eindigen zelfs alle drie in beschouwend mineur. En toch is er geen ander werk van Hündel dat zo vriendelijk en filosofisch stemt als dit.

Die vederlichte toets werd door Montgomery haarfijn aangevoeld. Zoals bijna altijd bij Montgomery was er tot in detail nagedacht over hoe dit werk uit te voeren. Het orkest zat in een soort cirkel, waarbij de musici vooraan hun rug naar het publiek gekeerd hadden. Bij het koor geen blokken van stemgroepen, maar iedereen willekeurig door elkaar. De meesterlijke muziek kwam zodoende voorbeeldig tot klinken waarbij vooral sopramen Lucy Crowe en Amanda Forsythe en countertenor David DQ Lee voor magische momenten zorgden. Lee zong onaards in ’Hide me from days garish’eyes’ en Crowe excelleerde samen met tenor Joshua Ellicot in het duet ’As steals the morn’, het hoogtepunt van het werk.

Het Groot Omroepkoor, teruggebracht tot dertig zangers, revancheerde zich totaal voor de ’mislukte’ uitvoering van Hündels ’Israel in Egypt’, vorig seizoen in de Matinee. Licht en stralend klonk het, helder en opzwepend en de ’dikke’ klank van toen was gelukkig geheel verdwenen.

Concerto Köln, dat tijdens die ’Israel in Egypt’ onder leiding van Emmanuelle Haïm speelde, zat zaterdagmiddag, nu dirigentloos, weer op het podium van het Concertgebouw. Het Keulse barokorkest speelde fris en alert Hündels ’Water Music’ en Bachs Vierde Orkestsuite en begeleidde de Parijse sopraan Annick Massis in aria’s van Hündel en Rameau. Na een melancholieke aria (Il Penseroso) uit ’Hippolyte et Aricie’ kwam de uitbundigheid (L’Allegro) van La Folie uit ’Platée’ wel erg uit de lucht vallen. Maar Massis glorieerde fantastisch in deze spetterende aria, inclusief acteerwerk en hoge e. Na de pauze zong ze Hündels ’Lascia ch’io pianga’ uit ’Rinaldo’ en ’Tornami a vagheggiar’ uit ’Alcina’.

Die laatste aria, niet gezongen door het titelpersonage zoals het programmaboekje meldde, maar door haar zuster Morgana, bracht alle kwaliteiten van de virtuoze Massis naar boven. Het publiek dwong als toegift Cleopatra’s aria ’Piangerò’ uit ’Giulio Cesare’ af. En zo werd ook hier beschouwend afgesloten, in mineur, maar zó mooi.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden