Review

Feestelijke hiphop ook voor de doden

In de videoclip van Missy Elliotts nieuwste single 'Work it' komt een auto voor met op de motorkap een schildering van de r & b-zangeressen Aaliyah en Lisa 'Left Eye' Lopes van het trio TLC. Eronder de woorden 'in loving memory'. De eerste overleed vorig jaar na een vliegtuigcrash, de tweede dit voorjaar bij een auto-ongeluk. Ondanks hun dood is 'Under construction' een opvallend vrolijk album geworden.

Missy Elliott wordt vanwege haar 'girl power' en invloed op popmuziek en mode al de 'zwarte Madonna' genoemd. Samen met haar vaste producer Timbaland is ze verantwoordelijk voor een reeks tintelend frisse en vernieuwende albums. Zijn producties zijn zo vooruitstrevend dat ze ook steeds meer buiten hiphop en r & b hun invloed doen gelden, terwijl haar met gospel geïnjecteerde rap- en zangstijl uniek is. Bovendien schroomt ze in haar grappige teksten niet de spot met zichzelf en haar omvang te drijven.

Het verscheiden van Aaliyah heeft de in Portsmouth, Virginia geboren zangeres zeer aangegrepen. Op Missy's debuut zongen ze samen nog een duet getiteld 'Best friends'. Er zijn twee manieren om met het verlies van een dierbare om te gaan: rouwen om de tijd die nooit meer samen kan worden doorgebracht, of met een lach de tijd herdenken die wél samen is doorgebracht. Missy Elliott kiest voor het laatste.

Daardoor is 'Under construction', haar vierde cd, een ongekend feestalbum geworden. Haar keuze het goede en positieve van Aaliyah's korte leven te herdenken (ze werd slechts 22) trekt ze door naar hiphop, de muziek waar ze zo van houdt. Die is de laatste jaren de speelbal geworden van negativiteit, ruzies tussen rappers en geldzucht, vindt ze. En hoewel ze dat spel vroeger net zo hard meespeelde, heeft de dood van haar twee hartsvriendinnen (en in 1996 Tupac Shakur, in 1997 The Notorious BIG en recent nog Jam Master Jay van Run DMC) haar de schellen van de ogen doen vallen: het plezier moet terug in hiphop.

De veertien nummers bewieroken dan ook de gloriedagen van het genre, als een eerbetoon aan al die te vroeg overledenen. Missy smeedt de muziek van toen (LL Cool J, Public Enemy, Eric B & Rakim) en de muziek van nu tot een eenheid, om zo iets van de verloren glans te herwinnen. 'What happened to those good old days when hiphop was so much fun?' vraagt ze zich af in 'Back in the day'. Haar missie is die goeie ouwe tijd terugbrengen, het recept heeft ze al uitgeschreven: 'Go back in the day, wear British Knights and gold chains'.

Te midden van al het feestgedruis schittert de parel 'Can you hear me', een emotionele samenwerking met de twee overgebleven leden van TLC: 'Aaliyah can you hear me? / Never met a friend so incredible / Aaliyah if you see Left Eye tell her no-one's going to fill her space'. Missy Elliott mag dan vijfentwintig kilo zijn afgevallen, ze is nog altijd haar gewicht in goud waard. Het liefst maakt ze er een dikke schakelketting van en blijft ze dansen tot de zon weer opkomt. Net als vroeger, toen hiphop nog zo leuk was.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden