Feest van herkenning, en daarom wat voorspelbaar

Soof

Regie: Antoinette Beumer. Met Lies Visschedijk, Fedja van Huêt, Dan Karaty.

***

Soof rijmt op Sloof en zo maken we ook kennis met de heldin die in de openingsscène van deze film haar man berijdt zoals ze later ook de sinaasappels uitperst. Afwezig, routineus, gekleed in vaag T-shirt. "Vrouwen die aantrekkelijk willen blijven kunnen als ze bovenop zitten beter maar niet naar beneden kijken", meldt de voice-over. En, nog ontmoedigender: "Kas en ik hebben het nu 1445 keer gedaan". Waarop een naar binnen stuiterend kind die 1445ste keer ruw onderbreekt. Leuke Lies Visschedijk grimast hulpeloos bij dit ongelukkige einde aan een vrijpartij en dat zal ze nog veel vaker doen in de romcom 'Soof', losjes geïnspireerd op de stukjes van Volkskrant-columniste Sylvia Witteman.

Regisseur Antoinette Beumer keert met deze film terug naar het terrein van 'De gelukkige huisvrouw', al is Soof niet gek; slechts wat uitgeput; een Bridget Jones met dringend behoefte aan een Mary Poppins. Soof tobt met te veel verantwoordelijkheden en is door alle drukte bovendien uitgekeken geraakt op man Kas (Fedja van Huêt), die als hij dan een sabbatical neemt omdat Soof nu aan de beurt is, zich direct verliest in de verbouwing van de schuur, wat leidt tot te veel Polen op het erf en even veel vergissingen in de haal- en brengschema's.

'Soof' zal zo in opgeruimd verbeelde gezinschaos zeker een feest van herkenning zijn voor overbezette ouders, die, overspannen als ze zijn, vast ook zullen opknappen van het idee dat het allemaal nog erger kan. En misschien dat de charmante maar hier wat kleffe choreograaf Dan Karaty ('geiler op tv', zoals Maryam Hassouni ofwel Soofs hulp meesmuilend opmerkt) ook nog kinderlozen en kinderen naar de bioscoop trekt.

Maar de film zelf mist ook wat energie. De kracht van Sylvia Wittemans stukjes schuilt in zinnen die gierend een andere wending nemen dan je ziet aankomen. Dat absurde ontbreekt een beetje in de grotere verhaallijn, die weinig verrassingen biedt.

Over de top op zijn Wittemans zijn wel genoeg losse scènes, zoals die waarin Soof schreeuwend als een kwaaie aap op Chantal Janzen afstormt die er met haar man vandoor dreigt te gaan. Of 'ouwe hippie' Anneke Blok die half laveloos haar schoonzoon Kas terechtwijst: "Weet jij dat wij ons in de jaren zeventig helemaal gek hebben gedemonstreerd, zodat jullie nu vaker thuis zouden zijn?"

Je mag je zeker ook wat afvragen bij het toch wat treurige beeld van de moderne Nederlandse man als sta-in-de-weg, maar gek genoeg zijn het wel die mannen die tussen de redderende vrouwen de show stelen. Fedja van Huêt die met koptelefoon op en in joggingbroek achter een stapel cd's het huishouden vergeet (I've got the power!) en vooral de rond de 7 jaar oude klierende jongentjestweeling, wiens namen op internet niet zijn terug te vinden, maar die hun punchlines perfect weten te plaatsen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden