Feedbackitis

Mailtje van Ikea: of ik ze wilde vertellen of toiletborstel Svartsjön me beviel. Ik viste in mijn geheugen naar Svartsjön maar vond niks; stoelgang leverde echter resultaat op. Ha, daar stond Svartsjön, fier naast de toiletpot, echt een trotse toiletborstel. Moest ik dat dan maar aan Ikea schrijven: ik ben bijzonder tevreden over Svartsjön, hij is een echte toiletvriend geworden! Ze wilden mijn review graag op de website plaatsen teneinde andere klanten bij hun keuze te helpen, las ik. Zou ik toiletborstel Svartsjön aan mijn vrienden aanbevelen? En trouwens ook theedoek Elly: iets voor mijn vrienden? Kennelijk had ik in een vlaag van verstandsverbijstering Elly en Svartsjön gekocht maar ik moest niet denken dat daarmee de kous af was: de aanschaf moest natuurlijk nog geëvalueerd worden.

Het is de ziekte van onze tijd, je hebt iets gekocht, er is iemand langsgeweest, je hebt gebeld met Jan of Piet en even later krijg je een berichtje of je het product, de dienst, het gesprek wilt beoordelen. Hoe zat dat vroeger toen ik een jongetje was en mijn moeder bij de groenteboer een krop sla kocht of een ijsco bij IJssalon Veldt op de Zijlweg? Kregen wij even later een vragenformulier thuisgestuurd of de aanschaf beviel en of we het ook in familiekring zouden aanbevelen? Nee, het is een cyberkwaal, nu ze ons digitaal weten te vinden moet we ook van alles wat vinden, overal feedback op geven, even het vragenformulier invullen, kost maar vijf minuten!

Een greep uit de post van afgelopen week: Geachte heer Schouten, de gemeente Amsterdam wil haar online dienstverlening verbeteren. Daarom nodigen wij u uit om een korte vragenlijst in te vullen. Hartelijk dank voor de moeite, wij waarderen uw inbreng. Onlangs heeft u de Wegenwacht van ANWB gebeld voor hulp. Wij zijn benieuwd hoe u onze dienstverlening heeft ervaren. Wij nodigen u graag uit om uw ervaringen met ons te delen. U heeft net een verhuizing bij Waternet doorgegeven. Wij zijn benieuwd hoe u dit heeft ervaren en natuurlijk of u nog suggesties heeft hoe wij het doorgeven van een verhuizing nog makkelijker voor u kunnen maken. American Express stelt uw mening zeer op prijs. Uit onze gegevens blijkt dat u op 2017-02-27 contact opnam met American Express. Wij streven naar excellente dienstverlening en aan de hand van uw antwoorden kunnen wij onze huidige dienstverlening evalueren en aan uw wensen aanpassen.

Ik heb de partijprogramma's doorgeworsteld (Geachte heer Schouten, we streven er voortdurend naar om uw ervaringen met ons partijprogramma te verbeteren en we ontvangen daarom graag uw feedback. Vertel ons over uw ervaring en op welke vlakken we ons partijprogramma kunnen verbeteren) maar zelfs bij de Piratenpartij met haar ministerie van digitale infrastructuur vond ik niks over de heersende feedbackitis. Er zal dus de komende tijd vermoedelijk weinig veranderen aan deze als belangstelling vermomde overlast. Laat mij u daarom straffeloos de volgende vraag stellen: Hoe waarschijnlijk is het dat u deze column zou aanbevelen aan een vriend of een collega?

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden