FC Zwolle: PEC is een sterk merk

Volgend seizoen speelt FC Zwolle voor het eerst sinds 2004 weer in de Eredivisie. Maar niet onder dezelfde naam. Daags na de promotie maakte de voetbalclub bekend verder te willen gaan met de naam die de club had voor zij in 1990 failliet ging: PEC Zwolle. Bert Konterman (41), oud-speler van onder meer Feyenoord en Glasgow Rangers, is technisch manager van de Zwollenaren.

1Vanwaar de naamswijziging?
"Als ik in het westen van het land kom, beginnen mensen altijd weer over PEC. Het is een sterk merk en heeft een authentieke uitstraling. De echte supporter zegt trouwens P-E-C, niet 'Pek'. De club kwam voort uit een fusie tussen Prins Hendrik en Ende Desespereert Nimmer. In 2010 vierden we ons honderdjarig jubileum, tachtig jaar daarvan hebben we PEC geheten. Voor de jonge supporters zal het wel wennen zijn. Die weten niet beter."

2Hoe gaan jullie het komende seizoen in?
"We hebben nu negentien spelers vastgelegd. Ook krijgen we weer een elftal in de beloftencompetitie, zodat de totale selectie uit 28 tot 30 spelers zal bestaan. Er is budget om drie of vier versterkingen te halen, de overige jongens spelen dan op amateurbasis. De begroting wordt van 4,4 miljoen naar zes miljoen opgeschroefd. Dat komt deels door de hogere televisiegelden, maar ook door betere sponsorcontracten. En we verwachten dat ons stadion iedere wedstrijd vol zit."

3Wat wordt de doelstelling?
"Ik heb al voor de grap geroepen dat we voor Europees voetbal gaan, maar onze doelstelling is natuurlijk lijfsbehoud in de Eredivisie. We moeten dicht bij onszelf blijven, dan valt alles mee. Wel willen we op de langere termijn doorgroeien. Zwolle moet een middenmoter worden. De voetbalbond KNVB laat wel eens marktonderzoeken uitvoeren. Daaruit blijkt telkens dat deze club in de regio een groot potentieel heeft. Als we dat benutten, zouden we de tiende club van Nederland kunnen worden."

4Je wordt toch geen tiende door 'je potentieel in de regio te benutten'?
"Daar word je zeker tiende mee. Zwolle is nu eenmaal booming, een groeiregio. Onze club moet de bindende factor worden van de IJsseldelta. We werken samen met alle gemeentes in de regio en er vestigen zich allemaal bedrijven rond onze club, we brengen partijen bij elkaar. Bedrijven en zelfs scholengemeenschappen. We organiseren seminars. Dat zijn de abc'tjes van marketing. Op den duur zal die investering zich vertalen naar sportief succes."

5Komt u nog wel toe aan het technische beleid?
"Natuurlijk, maar als technisch manager ben ik afhankelijk van de centjes. Mijn hele beleid hangt af van het budget. In het voetbal weet je nooit hoe de vlag er morgen bij hangt. Voor hetzelfde geld staat er morgen een rijke Arabier met een zak vol geld voor de deur."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden