Fauré's Requiem raakt hart niet in de Doelen

Op 13 en 15 oktober leidt Flor het RPhO in het vioolconcert van Dvorak (solist Frank Peter Zimmermann) en de symfonie in d van Franck.

Woensdagavond werd het in de Doelen tot klinken gebracht door het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Philharmonisch Koor Toonkunst onder leiding van Claus Peter Flor; zoals te verwachten viel ontbrak de ware sfeer. Niet alleen door de ambiance, maar ook omdat Flor het geheel wel mooi maar uiterst vrijblijvend tot klinken liet komen.

Zonder uitzondering nam hij alle tempi bijzonder traag waardoor de spanning goeddeels verloren ging. Op een enkele uitschieter na, beperkte hij de nuanceringen tot vrijwel uitsluitend pianissimo-piano. De tekstbeleving leek ondergeschikt gemaakt aan een fraaie, goed verzorgde klank.

Het orkest speelde correct, het Toonkunst-koor was door Daan Admiraal uitstekend op zijn bijdrage voorbereid, maar de momenten dat het Requiem het hart raakte, waren spaarzaam. De Roemeense sopraan Sylvia Greenberg zong het 'Pie Jesu' glad gepolijst, Robert Holl zette zijn aandeel nogal zwaar en nadrukkelijk neer.

Een zelden gehoord werk is 'Poème de l'amour et de la mer' van Ernest Chausson. Een schitterend georkestreerde compositie op teksten van Maurice Bouchor. Het was jammer dat de twee liederen gezongen werden door Sylvia Greenberg, want haar lichte vocaliteit was absoluut ongeschikt voor dit indringende werk. Bovendien benaderde zij ook deze teksten neutraal en nietszeggend.

Claus Peter Flor had hoorbaar meer affiniteit met dit opus 19. Met name in de Interlude zonder zangstem werd duidelijk met hoeveel vakmanschap en intensiteit Chausson deze compositie heeft geschapen. Helaas is hij een bijna vergeten en zeker ook een onderschat componist.

Het gehele programma ademde de geest van passie, hartstocht, liefde, droefheid, verstilling en vertroosting. Daarin paste dan ook uitstekend 'Vorspiel und Liebestod' uit 'Tristan und Isolde' van Wagner. Flor, die niet altijd bereid lijkt tot op de bodem van een compositie te gaan, gaf in dit werk de verzengende gloed en de beklemming van het drama uitstekend weer. Het orkest leverde voorbeeldig werk af.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden