Fastned komt met snellere laadstations voor elektrische auto's

Een laadstation van Fastned. Beeld rv

Maar dat wachten! Dé klacht onder gebruikers van elektrische auto’s. Maar de techniek schrijdt voort.

Stop de auto in de laadpaal, loop even naar de wc en bij terugkomst is je voertuig alweer opgeladen. Tenminste, dat is het idee van Fastned. Het bedrijf dat verantwoordelijk is voor laadstations aan snelwegen, onthulde gisteren een nieuw snellaadstation voor elektrische auto’s. Aan de A8, net boven Amsterdam, gaat het laden ‘honderd keer sneller dan thuis’.

Dat komt door een koelingssysteem waardoor er sneller stroom door de kabel kan stromen. Directeur Michiel Langezaal richt zich met de nieuwe technologie op de toekomst. “Er komen nieuwe elektrische auto’s op de markt met een grotere batterij. Dit voorkomt het lange laden.” De nieuwe laadpalen hebben een vermogen van 350 kilowatt – zeven keer groter dan de huidige snellaadpalen. Daarmee kan een nieuwe elektrische auto in een kwartier tijd tot 500 kilometer rijafstand laden, claimt Fastned. Ook oudere elektrische auto’s kunnen aan de nieuwe palen worden opgeladen.

Fastned heeft 63 snellaadstations in Nederland. Het bedrijf verwacht dit jaar in Duitsland 25 stations aan te leggen. De kosten voor de gebruiker blijven hetzelfde. Langezaal: “Het laden gaat sneller. Zo kunnen meer mensen per dag de stations gebruiken.”

Tien euro voor een volle batterij

Fastned heeft abonnementen waarbij de gebruiker 35 cent per kilowattuur betaalt. De meeste mensen betalen per keer, legt de directeur uit. Dat betekent zo’n tien euro voor een volle batterij, waarmee 150 tot 200 kilometer gereden kan worden.

Het eerste station met nieuwe snellaadpalen staat nu in Oostzaan, een tweede opent Fastned binnenkort aan de A15 bij Rhoon.

Hoe ziet de toekomst van elektrische auto’s en de laadstations er in Nederland uit? Dat is een ingewikkeld vraagstuk, antwoordt Wijnand Veeneman, universitair hoofddocent aan TU Delft. “Voorlopig gaat het opladen langzaam. Auto’s staan een groot deel van de tijd geparkeerd. Daar is veel plek voor nodig.”

De ontwikkelingen rond elektrisch rijden gaan erg snel, vertelt Veeneman. Daarbij komen ook veel onzekerheden. “Alles is een gok. Maar wachten kan ook niet. Dan zitten we over dertig jaar nog steeds met stinkende diesels.”

In Nederland rijden volgens de laatste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek ruim 109 duizend (deels-)elektrische auto’s.

Fastned-directeur Langezaal heeft geen aspiraties de laadpalen op de straat te vervangen. “Het is in Nederland een gemixt gebruik: mensen laden zowel thuis als langs de weg op. Een laadpaal op je oprit is natuurlijk makkelijker. Maar als je in Amsterdam op twee hoog woont, is het fijn als er laadstations langs de snelweg zijn.”

Ook de ANWB wilde 'het verhaal van het elektrisch rijden' veel beter gaan presenteren, staat onder meer in een eerder artikel uit Trouw: Buiten de zakelijke markt rijdt er geen kip in een echt elektrische auto

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden