Fastfoodketens rukken op in Nederlandse winkelstraten

Collage van gefrituurd en vet eten van ketens als McDonald's, Burger King, KFC, Subway and Domino's pizza. Beeld Getty Images

Na een flinke dip groeien de fastfoodketens in Nederland weer. Dat trekt nieuwe spelers als Taco Bell en Dunkin' Donuts.

Alle staatjes en grafieken wijzen weer omhoog in rapporten waarin de koopkracht is onderzocht. Dus ook 'De stand van de Leisure', het rapport waar ABN Amro donderdag mee kwam, gaf een bijna feestelijke aanblik.

Opmerkelijk: een beter gevulde portemonnee vieren Nederlanders met eten en drinken. Het liefst met een snelle maaltijd die we buitenshuis oppeuzelen. Nederlanders gaven daar in 2017 ruim 4 procent meer aan uit dan het jaar daarvoor. De totale bestedingen aan eten en drinken bedragen nu 59,5 miljard euro.

Fastfood

Vooral fastfood is weer in opkomst. Begin 2010 zat de branche in een dip en dook het aantal vestigingen van restaurants als Kentucky Fried Chicken (KFC), McDonald's en Burger King onder de zesduizend. Inmiddels is dat aantal weer met een kleine 3 procent gestegen naar 6240 filialen. De bank telde daarbij ook kleine zelfstandigen mee: 'Smulhuis Zuiderweg' in Groningen staat eveneens op de lijst.

Volgens het CBS stegen de verkopen in fastfoodrestaurants in 2017 met 8,9 procent en ABN Amro verwacht een verdere groei van de branche met 5 procent. In de afgelopen zeven jaar was de fastfoodsector al een kwart groter geworden. Omdat prijzen hoger lagen, steeg de omzet in diezelfde periode met meer dan 45 procent.

Door de groeiende markt zetten nieuwe grootheden met veroveringsplannen voet aan wal in Nederland. Zo willen Taco Bell - de keten met de Mexicaanse hap - en de hamburgerbakker Five Guys hier minimaal twintig vestigingen openen. KFC, al langer in Nederland actief, heeft nu 58 vestigingen, maar ziet ruimte voor 200 tot 250 filialen. New York Pizza, met 145 vestigingen in 2016, mikt op 300 verkooppunten.

Versere voeding

En dat in een tijd waarin 'gezond eten' in toenemende mate de norm lijkt. "Je ziet bij de traditionele fastfoodrestaurants ook wel veranderingen in het assortiment, met bijvoorbeeld meer aanbod van salades, glutenvrije burgers en vegetarische snacks", zegt Saskia van de Scheur, sector analist detailhandel bij ABN Amro. "Ook nieuwkomers in de branche richten zich meer op gezondere en versere voeding. Het Amerikaanse Five Guys profileert zich bijvoorbeeld met vers bereide hamburgers."

Ook vlugge formules als Frites Atelier en Croquetten Boutique richten zich op de bewuste, biologische smulpaap. Broodjesketen Subway heeft de Veggie Patty en de Veggie Delite op de kaart.

Daar staan de zwaar gesuikerde producten van Dunkin' Donuts, die na een mislukt avontuur in de jaren negentig nu als nieuwe speler is teruggekeerd naar Nederland, tegenover. Het Amerikaanse bedrijf wil hier groeien naar veertig zaken in de grote en middelgrote steden, onder meer door samenwerkingen aan te gaan met supermarkten en tankstations, laat een woordvoerder van het bedrijf weten.

Dunkin' Donuts

Hoewel de formule niet is ingericht op een lang verblijf van de klant, noemt Dunkin' Donuts zich geen fastfoodketen. "Wij zijn een koffiewinkel met donuts en in Nederland gestart als bakkerij. Dus fastfood hoort niet bij ons. Alleen omdat er veel Amerikaanse bedrijven in de fastfood naar Nederland zijn gekomen, heeft iemand ons daar onder geplaatst."

Hoe dan ook profiteert Dunkin' Donuts, behalve van de herstelde economie, ook van het veranderde eetpatroon van consumenten. Van de Scheur: "Voorheen hadden Nederlanders gemiddeld vier eetmomenten op een dag. Dat is gestegen naar zes momenten, die bovendien vaker buitenshuis plaatsvinden en korter zijn. Dat komt makers van kant-en-klaarmaaltijden en fastfoodrestaurants ten goede."

Dat zowel 'gezonde' als 'ongezonde' ketens profiteren, komt volgens Van de Scheur doordat Nederlanders 'hybride consumenten' zijn geworden. "Doordat we vaker op een dag iets eten, gunnen we ons óók vaker een zogenoemd verwenmoment."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden