Fascinerende thriller in Australisch niemandsland

Regie: David Michôd. Met Guy Pearce en Robert Pattinson.

****

Tien jaar na de economische ineenstorting is de Australische 'outback' veranderd in een onheilspellend niemandsland waar honden blaffen en pistolen knallen. Alleen de mijnen zijn nog open, om de groeiende Aziatische economieën te voeden. Eric waart er rond in een korte kakibroek maar zijn queeste is bepaald geen safari.

Zijn auto is gestolen door een bende. Het was zijn laatste bezit. Vandaar dat hij vastbesloten is om het voertuig terug te halen. En dat klinkt nog redelijk beleefd voor de oerkrachten die in de man loskomen. Guy Pearce speelt de antiheld als in een klassieke western, met een geweldige intensiteit, happend in het stof, en alles vermorzelend wat op zijn pad komt. Wat hem zo bindt aan zijn auto, is het goed bewaarde geheim dat de thriller voortdrijft.

Je houdt je adem in als Eric op Rey stuit, het jongste bendelid dat door zijn kompanen voor dood is achtergelaten. Maar Eric raapt hem op. Hij heeft iemand gevonden die hem naar de boeven kan leiden. En zo begint een fascinerende roadmovie door het bergachtige zuiden van Australië dat door de lens van regisseur David Michôd - we hebben het over het prachtige Super 35 mm formaat - verandert in een mystiek landschap.

Michôd maakte eerder indruk met zijn debuutfilm 'Animal Kingdom', drie jaar geleden op deze plek omschreven als een 'broeierig familiedrama met aandacht voor de psychologie achter de kogels'. In het geding was een tiener die na de dood van zijn moeder door zijn oma en ooms de criminaliteit in werd gedreven.

Iets dergelijks zien we in 'The Rover', waarin het jongste bendelid wordt gespeeld door Robert Pattinson, de Engelse 'Twilight'-ster die er de laatste tijd in slaagt het popualire tienervampirisme van zich af te werpen. Hij is hier zelfs beter dan in de twee Cronenberg-films die hij op rij maakte, 'Cosmopolis' en het recente 'Maps to the Stars'. Pattinson speelt de wat naïeve, onbeholpen Rey met de nodige tics, en dat is voor een acteur gevaarlijk spel. Pattinson houdt de boel echter perfect in balans. De grote, wijd opengesperde ogen waarmee hij de wereld in kijkt. De rotte tandjes die ook zijn woorden iets smoezeligs geven. Je hebt met hem te doen. Of zoals de Australische regisseur het treffend omschreef: hij is als een jonge hond die zijn baasje kwijt is, en zich vastklampt aan de eerste de beste passant.

Ondertussen bouwt Michôd zijn spierballenfilm uit tot een meeslepend, postapocalyptisch drama waarin de psychologie van de karakters opnieuw centraal staat. Rustig knipoogt hij naar de fameuze Australische 'Mad Max'-trilogie uit de jaren tachtig met Mel Gibson als eenzame 'warrior' Mad Max Rockatansky. De clou is natuurlijk het verhaal niet met woorden te vertellen, maar met beelden en geluiden, met een vreemd panorama van gekruisigden langs de kant van weg, en een fantastische, macabere soundtrack die nog wel even nagalmt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden