Fantastische Kate Winslet in kolkend familiedrama

DVD TELEVISIE Todd Haynes

Mildred Pierce

HBO-import

Het klassieke zwart-wit melodrama 'Mildred Pierce' (1946), gebaseerd op een roman van James M. Cain en een van de hoogtepunten in de filmcarrière van actrice Joan Crawford, was een 'We need to talk about Kevin' maar dan omgekeerd: het duivelsgebroed in deze film is geen jongen maar een meisje en alleenstaande, werkende moeder Mildred Pierce houdt niet te weinig maar juist te veel van haar dochter.

Deze Veda groeit op tot een verwend nest, dat niet dankbaar is voor de moederlijke offers maar haar weerzin niet verhult als Mildred na haar scheiding aan de slag gaat als serveerster en opklimt tot eigenares van een succesvolle restaurantketen. Alles doet ze om de talentvolle Veda (die eerst piano speelt en dan zangeres wordt) de muzikale carrière te kunnen geven die ze wenst. De blinde idolatrie van Mildred wordt beantwoord met verraad.

Veda verleidt haar moeders tweede man en vermoordt hem in een impuls, als hij niet met haar wil trouwen. Die moord en doodslag ontbreken in de vijfdelige tv-versie van Todd Haynes die een trouwe bewerking maakte van de roman van Cain. Wat in de handen van klassiek Hollywood toch een (ietwat paradoxaal) pleidooi was tegen al te veel vrouwelijke ambities in de buitenwereld, wordt in de handen van Haynes vooral een prachtige karakterstudie. Een tour de force van actrice Kate Winslet die eerder dit seizoen voor deze rol al een Emmy won en afgelopen zondagnacht terecht ook nog bekroond werd met een Golden Globe.

Winslet is fantastisch als Mildred: stuurs, arrogant, driftig, verbeten. Haar Mildred Pierce vervult alle rollen vol overgave: moeder, arbeidster, minnares. Ze is sexy soms, maar vaker een sloof. Glamour blijft achterwege: geen schoudervullingen, niet die beschaafde jaren-dertigrol in het haar en ook niet de strakke rode mond van Joan Crawford. Deze Mildred Pierce die in haar eentje zichzelf en haar twee dochters uit de recessie van de jaren dertig moet werken, heeft geen tijd voor tierlantijnen. Voor alles moet ze geld verdienen en ze waant zich daarbij onbespied: turende blik, zorgelijke mond, iets gebogen schouders, een wat onelegante tred.

Todd Haynes, die ook furore maakte met 'Far from heaven', een remake van Douglas Sirks 'All that heaven allows', verlustigt zich juist ook in Mildreds geredder en geregel: in het gehannes met dienbladen, het kloppen van de slagroom. Haynes opent de eerste aflevering met een zwoele enscenering van de voorbereiding van een taart die in een kookprogramma van Nigella Lawson niet zou misstaan: heerlijk hoe het schuimende eiwit in de taartvorm glijdt. De tweede aflevering begint met Mildred, inmiddels gescheiden en aan het werk als serveerster, die in haar slaapkamer heimelijk oefent met drie dienbladen gevuld met kiezelstenen.

Dat historisch accuraat gereconstrueerde alledaagse leven in het Los Angeles van de jaren dertig is fijn om naar te kijken, maar Haynes' hang naar details, de trouw aan zijn literaire bron, vertraagt ook. Je bent wel een paar afleveringen aan het gissen waar het heen gaat met Mildred, haar dochters, haar man, haar minnaars. Het is bovendien wennen aan het aan Cain ontleende hard-boiled taalgebruik: het let's get 'stinko'. Stinko?

Als de jongste dochter in de tweede aflevering overlijdt en een gebroken Mildred bij de slapende Veda in bed kruipt en 'thank you' mompelt, komen die woorden ook nog erg uit de lucht vallen. Thank you? Maar het blijkt ook een belangrijk moment. Vanaf dan raak je steeds meer in de ban van dit kolkende drama tussen de goedwillende, blinde moeder en haar begaafde, valse, manipulatieve dochter. Zozeer dat je na de laatste aflevering de hele serie liefst weer opnieuw wil gaan bekijken, om nog beter te vatten wat hen drijft.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden