Fantasieklank die niet echt beklijft

KLASSIEK

Mark Padmore e.a.

Thomas Larcher (Harmonia Mundi)

***

Stop houtjes, gummetjes, rubbertjes, tape en een schroef tussen de snaren van een piano en je hebt een zogeheten 'prepared piano', midden vorige eeuw bedacht door John Cage. Maar hoezeer je het instrument ook voorziet van extern materiaal om de toonkleur te manipuleren, altijd resoneert op de achtergrond het originele geluid van de pianosnaren. En dat is ook meteen wat een prepared piano zo aantrekkelijk maakt, de mix van oud en nieuw, een beetje een gekke fantasieklank. Componist Thomas Larcher experimenteert ermee in 'Smart Dust', een ritmisch hamertje tik, de geslaagde binnenkomer van de cd. In 'What Becomes' en 'Poems', op een gewone piano, klinkt ook fantasie door, maar toch krijg je vooral het gevoel los-vaststukjes te beluisteren. Heel precies geschreven en, net als 'Smart Dust', prima uitgevoerd door Tamara Stefanovich, alleen: de muziek beklijft niet echt. Larcher zelf achter de toetsen en tenor Mark Padmore hebben meer te zeggen in 'A Padmore Cycle'; tekst, timing en timbre in balans.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden