Fantaaaaastisch

VRIJDAG We moeten filmpjes van doodsmakken, valpartijen en andere pijnlijke pech rond de onderbuik, liefst met kleuters of dieren in de hoofdrol, blijven opsturen naar Linda de Mol. 'De leukste thuis' komt blijkbaar volgend seizoen bij de Tros terug. Dat is opmerkelijk, want je kunt al lang niet meer spreken van een tv-kraker, zelfs niet in z'n soort.

Het is een tamelijk gemiddeld programma geworden met nog maar zelden een werkelijk aardige uitschieter; een merkbaar tussendoortje voor Frau De Mol. Dit seizoen werd er zelfs een prijs van 25 000 gulden weggegeven voor een door het publiek aan te wijzen winnend filmpje. Dat moest het helemaal hebben van het commentaar dat er door de makers van het programma bij bedacht was, dachten wij met uw welnemen.

Als je de proef op de som nam en het geluid wegdraaide, bleef een onbenullig vakantiefilmpje van een jongetje en een meisje in een pierenbadje over, hooguit goed voor vertoning in de huiselijke kring. Volgend jaar een ton voor de winnaar? Of zouden ze doorkrijgen dat de kwaliteit niet stijgt of daalt met de prijs? Maar hoe moet meneer Sony z'n spullen anders slijten?

Laat op de avond vertoonde het Humanistisch Verbond een altijd vrolijk stemmende film over Jan Wolkers. Hij woont op Texel, de zon schijnt steeds en het is vierentwintig uur per dag vakantie bij hem. Ik geloof dat ook deze keer niet de kunstenaar Wolkers werd geportretteerd, hij kwam wel ter sprake, maar het ging toch vooral om het universum dat hij om zich heen geschapen heeft. Daar veranderde de aanwezigheid van Martin van Amerongen niets aan, maar die is er ook niet om te interviewen maar om geinterviewd te worden.

Wel blijft onderhand een mateloze zucht naar het eerste boek van een Wolkers junior hangen, over een jeugd onder een dominante vader en moeder die de pindakaas aansleepte. En als dan de camera weg was, dan moesten we weer schrijven, tekenen, musiceren en determineren, he.

ZATERDAG

Het Eurovisie Songfestival regeerde de avond. Wat zou er toch bedoeld worden met de herhaalde kreet dat Ruth het fantaaaaastisch heeft gedaan? In Nederland blijkt het hele festival immers 'camp' te zijn geworden, waarbij in groepsverband de lelijkste dingen prachtig worden gevonden, bij gebrek aan interessante en meer schokkende inzichten. Het is de bedoeling dat argeloze buitenstaanders mee gaan doen, zonder dat ze in de gaten hebben bij de neus te worden genomen. Dat levert extra lolpunten op. Gezien die sfeer, moet Ruth Jacott alle loftuitingen met grote argwaan incasseren. Gezien de kijkcijfers en de waardering, moeten de makers in hun opzet zijn geslaagd.

Maar ik weet ook niet of iedereen in de zaal in Amstelveen, waar Paul de Leeuw de omlijstende voorstellingen voor de Vara maakte, het allemaal door had. De in wankele kringen voor journalist versleten brillenventer Jacques d'Ancona zat tenminste op de voorste rij te stralen als Miep Brons naast een pornovideo. Wie zag je verder hun dak verlaten, zonder aanleiding maar omdat ze dan misschien wel in beeld kwamen? Jack Spijkerman, Ben Cramer, Frank Govers, Kees Driehuis, Bas Heijne, Willem Duys, Koos Postema, Carlo Boszhardt, Joop Braakhekke, Stephan Sanders enz. Een bom erop en Prive en Story hadden voor tien jaar geen kopij meer. Die hele nichtenscene bouw je trouwens ook niet zo gauw weer op.

(En ik wil een uitgebreide documentaire over leven en liefde van Els van Hoof, de vrouw van dirigent Harry, want die was al champagne nippend door de Ieren weggeknipt, wat volgens commentator Willem van Beusekom niet alleen 'onaardig' was maar ook 'Jammer voor Els'.)

ZONDAG

'35 Up' bij de Vpro was een fascinerende en ontroerende aflevering van het Britse project dat in 1964 als '7 Up' begon. Om de zeven jaar wordt de oorspronkelijke groep, of wat daarvan over is, ondervraagd over de achterliggende periode, de verwachtingen van zeven jaar geleden en de situatie van nu. Schitterende televisie en een ongenadig beeld van de Britse maatschappij.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden