Review

Fans Lauryn Hill eisen geld terug

Lauryn Hill. Gezien: 26 juli in de Heineken Music Hall in Amsterdam.

Terwijl het optreden van Lauryn Hill in de Amsterdamse Heineken Music Hall volop bezig is, is het druk en onrustig in de hal. En dat is niet zomaar. Haar stem klinkt strange, zei de Amerikaanse zangeres al bij aanvang, en in de praktijk betekent dat rauw en hees als schuurpapier. In ieder geval mijlenver verwijderd van het heldere stemgeluid waarmee ze in de jaren negentig als zangeres van The Fugees en later solo een wereldster werd. Acht Grammy’s heeft ze op haar naam staan. De zaal is lang niet uitverkocht, maar druppelt al snel nog leger. Rappen gaat wel, praten is moeilijker, zingen is hard werken. „Kunnen jullie me wel horen?”, vraagt Hill enkele malen. Ze adviseert haar geluidsman de hoge frequenties op te draaien, zodat ze boven de drummers, percussionist, bassisten, gitarist, toetsenist, dj en vier achtergrondzangeressen uitkomt. Scheller klinkt het daardoor, niet beter.

Het was niet handig om het publiek vijftig minuten te laten wachten en dan met een eindeloze instrumentale soulrocksessie te beginnen. Als ze vervolgens haar nummers op topsnelheid brengt, zonder rustmomenten, verlaten steeds meer mensen de zaal. Op haar fraaie solodebuut ’The Miseducation of Lauryn Hill’ (1998) was de r & b-hiphopzangeres het sterkst als ze wat laidback klonk, zoals in ’Doo Wop (That Thing)’ en ’Everything is Everything’. Vier jaar later kwam ze met nieuw materiaal op ’MTV Unplugged No. 2.0’, een akoestisch album. Maar nu slingert ze de band aan als een op hol geslagen dirigent. De lange overjas en hoed gaan niet uit of af. Ze neemt de tijd, en energie kan haar ook niet ontzegd worden. Maar de balans is zoek, ook ’Ex-factor’ en ’Killing Me Softly’ klinken opgejaagd.

Sommigen vragen spottend of ze met een gruntwedstrijd heeft meegedaan, anderen vinden het ’treurig’ dat de Hill die ze bewonderen zo onherkenbaar is. De receptie raakt snel door de voorraad klachtenformulieren heen. Iemand dreigt met een rechtzaak. Remco Rijkhoff uit Amsterdam is boos: „Verprutst verjaardagscadeautje voor mijn vriendin. Slecht concert en een gehoorbeschadiging opgelopen.” Jessica Leijgraaff uit Dieren stelt dat Hill verantwoordelijk is voor haar optreden. „Maar verder veronderstel je als bezoekers van een evenement dat de organisatie je gezondheid waarborgt. Die was nu in het geding. Het geluid stond aanvankelijk ver boven de honderd decibel.” Het was vingers in de oren of pijn lijden.

Productiebedrijf Allxcess organiseerde het concert voor het management van Lauryn Hill. „Hills geluidsman is een Amerikaan, en die gaan helaas altijd voor volume”, zegt productieleider Okki Oliveira. Dat Hill stemproblemen heeft, kregen wij pas vlak voor het concert te horen. Wel of niet optreden was een beslissing van het management, niet van ons. De fans zijn gedupeerd. Eind volgende week leggen wij alle klachten voor aan Hills managementbureau ICM Talent in de VS.” Het is de vraag hoe lang een reactie dan duurt. „Als het aan ons ligt, schrijft Hill elke klager een persoonlijke excuusbrief.”

Daarmee krijgen fans de avond niet terug. En Hill gooit haar eigen glazen in: zonder nieuw album aan een comeback beginnen, dat kan best, maar zonder stem, en zonder rust in haar lijf, dat bleek desastreus.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden