Column

Fanatisme

De rechter heeft bepaald dat het katholieke Don Bosco College te Volendam het recht heeft een moslimse leerling te verbieden om met een hoofddoek op school te verschijnen.De rechter heeft gesproken en je zou denken dat de discussie hiermee is afgesloten. Niets is minder waar.

'Het betreft hier geen inperking van vrijheid van meningsuiting of discriminatie op basis van geloof' staat in het oordeel.

Van verschillende kanten wordt het oordeel van de rechter echter betwist en het meisje zelf gaat nu in hoger beroep. Persoonlijk vind ik dat de eerste motivering die van Don Bosco aanvoerde om het hoofddeksel te weigeren, ruim voldoende was: het reglement van de school verbiedt leerlingen om met petjes, mutsen en dus ook hoofddoekjes in de klas te verschijnen.

Gisteren erkende het Trouw-commentaar dat de school in haar recht staat maar betwijfelt of het meisje en haar medeleerlingen iets hiermee opschieten. Vervolgens worden in het commentaar drie vragen opgeworpen. Het Don Bosco staat open voor niet-katholieken maar wat houdt dat in als zij hun religieuze bagage verder thuis moeten laten? Welke boodschap zendt de school uit naar andere leerlingen? Wat is het pedagogische doel achter het afzonderen van het meisje louter en alleen vanwege haar hoofddoek? Ik geef hier de drie antwoorden.

1. De religieuze bagage van een gelovige zit hoofdzakelijk in zijn/haar hart en hoofd in de vorm van kennis, overtuiging en devotie. Niet in een stuk textiel om je haar aan het zicht van mannen te ontrekken. Wie een kledingstuk als religieuze bagage beschouwt moet zich de vraag stellen of hij of zij zijn/haar geloof wel serieus neemt. Vandaag de hoofddoek, morgen de djellaba of de sandalen.
Iedereen weet bovendien dat de grondslag van de moslimse hoofddoekdracht primair niet van religieuze maar seksuele aard is: vrouwelijk haar als lustobject voor de man. Alleen al op grond van dit ongelijkheidprincipe tussen mannen en vrouwen moet het besluit van Don Bosco geprezen worden.

2. De boodschap die de school naar andere leerlingen uitzendt is helder en in opvoedkundige zin van wezenlijk belang: reglementen gelden voor iedereen. Er wordt niemand voorgetrokken en geen uitzonderingspositie gecreëerd. Ook in de samenleving buiten de school gelden voorschriften, regels en wetten. Wen er alvast maar aan.

3. Er is geen sprake van afzondering van het meisje vanwege haar hoofddoek. Don Bosco heeft geen enkele moeite met de geloofsovertuiging, etnische afkomst of eventueel politieke of seksuele geaardheid van haar leerling. Het oordeel van de rechter is bovendien glashelder: hier geen discriminatie van de kant van de school. Het is de leerling zelf die door haar verbetenheid, dreigingen met procedures en non-respect van geldende regels rond haar hoofddeksel zichzelf met verbetenheid afzondert en uitsluit.

Dat de islam voor vele Nederlanders en Europeanen steeds onsympathieker wordt, komt door acties als die van deze leerling. Alsmaar uitzonderingsposities opeisen, chanteren, dreigen met procedures om de structuren van de opensamenleving grondig te veranderen. Wat is de maatschappelijke relevantie van deze fanatieke ongehoorzaamheid?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden