Fan mag ook op de rode loper

Fans van 'Fifty Shades of Grey' wisten in de afgelopen drie weken 75.000 handtekeningen te verzamelen op de petitiewebsite Change.org, om de producenten van de verfilming zo ver te krijgen dat niet Charlie Hunman en Dakota Johnson, maar Matt Bomer en Alexis Biedel de hoofdrollen in de film gaan vertolken. Dat zal u natuurlijk om het even zijn maar de initiatiefnemers is het menens.

Met hun petitie op een site die zich verder op serieuze sociale verandering richt, volgden deze fanatieke fans het voorbeeld van de Batman-fans. Zij hadden een maand eerder op diezelfde website een petitie geplaatst tegen de casting van Ben Affleck als Batman in de nieuwe Batman film. Die petitie is inmiddels goed voor 94.000 handtekeningen.

Nu is de machtsbalans tussen de fan en zijn object altijd al enigszins precair geweest. Fans zijn niet zo heel flexibel. Er zijn genoeg beruchte voorbeelden van fans die niet accepteerden dat hun idool een andere weg insloeg en die dat luidkeels lieten horen. De fans van Bob Dylan die hem verketterden toen hij elektrisch ging spelen. Mark Chapman die vond dat John Lennon een phoney geworden was.

Als fan hoop je dat je idool in je straatje blijft passen. Maar andersom wil een idool ook dat zijn fans een beetje op hem blijven lijken. Komende week gaat op het Nederlands Filmfestival een documentaire over Doe Maar in première waarin de band terugblikt op het succes, en hoe dat hen geheel boven het hoofd groeide toen de fans almaar jonger en hysterischer werden.

Henny Vrienten vertelt smakelijk over het moment waarop hij zich realiseerde dat de grens was bereikt. Dat was toen hij vanaf het podium de afgeladen zaal inkeek en een jongetje van een jaar of zes 'ik loop m'n lul achterna' zag meeblèren. Toen was het genoeg. Diezelfde avond stelde Vrienten de anderen voor om de band op te heffen.

Dertig jaar na dato rukt de fan nog verder op. Hij heeft de sociale media en de overheid mee. De reclamecampagne van het Nederlands Film Festival heeft in dat opzicht ook iets sinisters eigenlijk. Het festival heeft in haar commercial de onbekende naamgenoten van sterren als Katja Schuurman en Michiel Huisman op de rode loper gezet.

'In Utrecht staat het publiek op de rode loper' is de gedachte. Maar echt wervend is het spotje toch niet. Die onbekende Huisman heeft iets van een 'bodysnatcher'. Waar is de echte Michiel Huisman gebleven?

De anonieme initiatiefnemer van de petitie op Change.Org slaat overigens ook een dreigende toon aan: "Zonder ons is EL James niks." Het zal allemaal zo'n vaart niet lopen, maar de schrijfster heeft wijselijk toch even laten weten dat zij niet over de casting gaat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden