Familiemusical

Klaas Vaak (4+) Efteling Theaterproducties **

Wanneer Hans en Grietje in het bos een huisje tegenkomen van broccoli en koolraap, dan weet je dat er iets mis is. Zeker wanneer ook Roodkapje (met wolvenoren) ziek in bed ligt terwijl oma koekjes komt brengen.

Er is inderdaad iets aan de hand in het Efteling Sprookjesbos. Het nieuwste sprookje, dat als een musical in het Efteling Theater te zien is, gaat namelijk over Klaas Vaak die de macht over fijne dromen kwijt is geraakt. En nu dromen de sprookjesfiguren rare verhalen, waardoor ze niet meer durven te slapen. Hans is bang dat hij dan weer gaat dromen over dat griezelig gezonde huisje en Roodkapje wil gewoon naar oma toe.

'Klaas Vaak' is de 11de voorstelling in het grote Efteling Theater. Doorgaans speelden er avondvullende musicals van producenten als Albert Verlinde en Joop van den Ende ('Droomvlucht', 'Sound of Music', 'Annie'). Dit keer produceerde de Efteling zelf een nieuw geschreven musical van ruim een uur. In deze voorstelling wordt goed gezongen, aardig geacteerd - nauwelijks gedanst - en het ziet er sprookjesachtig uit met keurig verzorgde pruiken en kostuums in de stijl van de Efteling. En dus heeft Klaas Vaak een lange witte baard met sierlijke krullen erin, dragen de zandkabouters koddige baardjes en mutsjes en is de heks flamboyant rood gekleed, met natuurlijk een hoge puntmuts. Groots en overweldigend is het echter niet. Het decor is - op de verschijning van een grote uil in de slotscène na - eenvoudig en de cast is heel klein voor het grote podium.

Allard Blom schreef de teksten. Helaas is zijn script een dertien-in-een-dozijn-verhaal geworden: keurig kloppend, lineair verteld met een dotje spanning, een beetje humor en de 'goeden' die de 'kwaden' verslaan. Gemaakt als een invuloefening met alle noodzakelijke musicalelementen. Verrassen of ontroeren doet het niet. Ook de liedjes zijn niet opvallend of raak, met zinnen als: "Mijn taak is pas volbracht, als iemand slaapt en lacht." De muziek die op tape staat (componist: René Merkelbach) helpt daar niet bij. Soms klinken leuk herkenbare Efteling-riedeltjes, zoals de speeldoosklanken van de paddenstoelen uit het park. Maar de melodieën zijn veelal nietszeggend: deuntjes die niet blijven hangen.

Regisseur Hetty Feteris houdt het speeltempo goed hoog, en met name Hein Gerrits (Hoofdzandkabouter) en Eline Schmidt (Heks) entertainen het publiek goed met hun spel en zang. De kinderen in de zaal vervelen zich daardoor niet. Maar het is jammer dat de Efteling de creatieve lat niet iets hoger heeft gelegd.

Te zien t/m 9 maart 2014, eftelingtheater.com

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden