Familiehotels bundelen krachten

IJSSELSTEIN - De afgelopen jaren zijn veel familiehotels gesloten doordat de kosten niet meer opwogen tegen de inkomsten. De zaken die nog over zijn moeten de handen ineen slaan, zo meent de pas opgerichte Stichting familiehotels. Vandaag presenteert de stichting zich op de vakbeurs Horecava, deze week in de Rai in Amsterdam.

Het is lunchtijd in hotel-restaurant Epping in IJsselstein. De gasten werken uitsmijters met ham en op brood geprakte kroketten naar binnen. Twee bejaarde heren maken het zich makkelijk aan de leestafel bedekt met een Perzisch kleed. De eigenaars Sjef en Martine Epping staan zelf achter de toog, terwijl een serveerster in zwart-wit de bestellingen rondbrengt. Zoon Jos is chef-kok.

Geconfronteerd met de problemen in zijn branche zet Sjef Epping zich in voor de Stichting Familiehotels. Hij runt het enige hotel in IJsselstein dat nog bestaat. Twee collega's in de gemeente zagen geen kans meer rendabel te blijven. Voor hotel Epping leek uitbreiding de enige mogelijkheid om aan sluiting te ontkomen. Vorig jaar is het aantal kamers opgevoerd van 25 naar 41 en de meeste zijn luxueuzer ingericht dan vroeger. Verder heeft Epping een restaurant en vergaderruimte aangelegd.

Door meer te bieden hoopt Epping de bezettingsgraad te verhogen, want die moet zeker zestig procent zijn. Hij is optimistisch en de bank ook. En dat wil wat zeggen, want vanwege de vele faillissementen in deze sector is het moeilijk als hoteleigenaar krediet te krijgen.

Sanitair

De familiehotels hebben te lijden onder verschillende factoren die de kosten opjagen. Zo verwacht het publiek van een familiehotel tegenwoordig evenveel comfort als van een duurder hotel. Steeds minder gasten zijn volgens Epping nog bereid het sanitair te delen. Iedereen wil zijn eigen badkamer en als het even kan ook een eigen tv. Tegelijk wil het publiek van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat een beroep kunnen doen op - duur - personeel. Maar ondertussen verwacht het wel een bescheiden prijs. De laatste jaren zijn duizenden kleine zaken failliet gegaan en zijn er nog ongeveer 5 000 over.

Ondertussen rukt er nu ook gevaar op uit Frankrijk, waar de Formule 1keten een nieuw soort hotel heeft geintroduceerd. Epping: "Ze leggen het liefst op een industrieterrein vlakbij een snelweg een fundering neer. Daarop stapelen ze verschillende slaapcabines, die allemaal hetzelfde zijn ingericht. Er is niets extra's. Hooguit een broodje of koffie uit een apparaat. Voor je naar binnen kunt, reken je af met een machine en krijg je automatisch een sleutel. Je kan er voor een paar tientjes slapen. Ze zijn nu zelfs aan het onderzoeken of ze het stofzuigen computergestuurd kunnen regelen. Waar blijf je dan met je vak?"

Epping meent dat de familiehotels tegen de Formule 1-keten hun belangrijkste troef moeten uitspelen: de gast is bij hen nog iemand. "In het familiehotel wordt de gast nog herkend en er is tijd om een praatje te maken. Wij zeggen ook altijd tegen personeel dat het er niet alleen om gaat om mensen eten voor te zetten, maar ook om aandacht aan ze te besteden."

Slaapfabrieken

De Stichting familiehotels wil door samenwerking de teruggang van de kleine hotels keren. Ze wordt daarin gesteund door het Nederlands bureau voor toerisme en het Nederlands reserveringscentrum. Doordat er de laatste jaren zoveel kleine hotels zijn gesloten, kost het deze organisaties steeds meer moeite om mensen onder te brengen. "Er dreigen voor hen twee soorten hotels over te blijven: de dure ketens en de goedkope slaapfabrieken."

De stichting wil een brochure maken waarin kleine hotels die voldoende kwaliteit hebben, worden opgenomen. De folder wordt zowel landelijk als internationaal verspreid. Op die manier maken de hotels samen veel meer reclame dan ze zich elk afzonderlijk zouden kunnen permitteren. Daarnaast komt er een reserveringslijn voor familiehotels en een eigen vignet. Als dat aanslaat hoopt Epping dat de kleine hotels samen afspraken kunnen maken met groothandels, zodat ze goedkoper kunnen inkopen en bepaalde produkten samen kunnen laten ontwerpen. "Ieder moet zijn eigen sfeer en onafhankelijkheid houden, maar door dingen te standaardiseren kun je net als de ketens een hoop kosten sparen" , meent Epping.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden