Familiegeluk maakt bij Chinees festival plaats voor commercie en extravagantie

De Volksrepubliek China viert deze week zowel haar 55-jarige bestaan als het traditionele Midherfst Festival. De bijbehorende massale volksverhuizing en festiviteiten zijn weer duurder.

SHANGHAI - ,,Ik weet niet wat te doen in de oktobervakantie'', peinst de 26-jarige Shen Jing uit Shanghai. ,,Ik wil wel reizen, maar het is overal zo druk en duur.'' Veel Chinezen hebben hetzelfde dilemma. De vakantie ter gelegenheid van het uitroepen van de volksrepubliek China (1 oktober 1949) is één van de weinige die ze hebben. De toerismesector speelt daar gretig op in. Prijzen voor hotels en vliegtickets schieten omhoog.

Hoewel veel vakantiegangers in eigen land blijven, lonken reisbureaus dit jaar vooral met geheel verzorgde reizen naar Europa. Sinds 1 september is het makkelijker voor Chinezen om groepsvisa naar Europa te krijgen. Degenen die het zich kunnen veroorloven, storten zich op deze vakantie. Ondanks prijsverhogingen met zo'n 1000 Renminbi (98 euro) van de toch al dure reizen.

Wie zijn geld anders wil besteden, kan zich te buiten gaan aan de zogenaamde 'maankoeken'. De machtige, ronde koeken worden traditioneel gegeten tijdens het Midherfst Festival, op de vijftiende dag van de achtste maand van de Chinese maankalender, die dit jaar valt op 28 september.

Zelfs buitenlandse bedrijven als ijsgigant Haagen Dazs en koffieketen Starbucks doen aan de traditie mee. Ze bieden moderne versies van de maankoeken, die het vooral onder jongeren goed doen. ,,Ik vind die van ijs heerlijk. Mijn ouders houden van de traditionele, maar die zijn me te zoet'', zegt Shen.

De traditionele maankoeken verschijnen in steeds luxueuzere verpakkingen. Dozen van honderden tot duizenden Renminbi zijn geen uitzondering. Een warenhuis in Xiamen biedt een doos maankoeken voor 10000 Renminbi (981 Euro) aan, bewerend dat de vulling gemaakt is van onder meer haaienvinnen.

De dure maankoeken gaan gepaard met goede wijn, de beste ginseng of -dit jaar- gouden medailles ter ere van het Chinese succes op de Olympische Spelen deze zomer. Ze worden vooral gebruikt voor zakenrelaties. Of voor het omkopen van ambtenaren, geven commentatoren in de staatsmedia openlijk toe.

Uit recent onderzoek in Shanghai blijkt dat 82 procent van de stedelingen de maankoeken te extravagant en prijzig verpakt vindt. Volgens 70 procent zou de overheid verpakkingsregels moeten opstellen. Maankoeken zonder verpakking zijn te koop vanaf ongeveer drie Renminbi (0.29 Euro) per stuk.

De vercommercialisering maakt steeds meer discussie los over het behoud van het Midherfst Festival als een dag van familiereünie en geluk. Hoewel niet iedereen zich er druk om kan maken. ,,Mijn gezin viert het festival niet'', zegt Liu Di. ,,Naar de maan kijken en koeken eten? Daar heb ik geen tijd voor. Dan ga ik liever vroeg naar bed voor een goede nachtrust.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden