Familiefilms voeren boventoon in eerste dagen Rotterdam

Familie. Een grotere bron van drama is er tijdens de eerste dagen van het filmfestival in Rotterdam niet te vinden. De geschiedenis rond de zwager en de schoonzus uit de openingsfilm ’Paju’ blijkt aanjager voor een reeks grotere en kleinere kronieken waarin onderlinge relaties worden onderzocht, en stevig op de proef gesteld. Idylles sneuvelen, of hebben domweg nooit bestaan.

De Nederlandse regisseur Sander Burger trekt in zijn nieuwe film ’Hunting & Zn.’ naar de provincieplaats Den Oever, om een pas getrouwd, ogenschijnlijk gelukkig stel langzaam naar de rand van de afgrond te duwen. Hoofdrolspelers Dragan Bakema en Maria Kraakman – die ook in het echt een koppel vormen – ontwikkelden samen met de regisseur een interessant scenario over vervlogen dromen, en de verstikkende werking van het dorpse leven, getekend door materialisme en conformisme, en echtelieden als niet communicerende vaten. Jammer wel dat het drama in de tweede helft zo hard en Hollands ontspoort, en aan geloofwaardigheid inboet.

Dan laat het jonge Thaise koppel in ’Nymph’ wat meer aan de verbeelding over. Met het Thaise talent Pen-ek Ratanaruang – die zijn sensitieve, raadselachtige film opdroeg aan de vorig jaar overleden ’sales agent’ Wouter Barendrecht – gaan we diep de bossen in, voor een kampeeruitje, om te kijken of Nop en May hun relatie kunnen herstellen. De geesten die volgens een Thaise legende in bomen huizen spelen gezellig mee.

In ’Tetro’, het fascinerende familiedrama van maestro Francis Ford Coppola, zijn het meer demonen uit het verleden, die de relatie tussen twee broers op scherp stellen: een getroebleerde Amerikaanse would be schrijver in Buenos Aires en zijn bezoekende broertje, twee mooie rollen van Vincent Gallo en vooral van nieuwkomer Alden Ehrenreich. Vergeet even ’The Godfather’ en ’Apocalypse Now’. ’Tetro’ is de kleine, intieme, in prachtig zwart-wit gefotografeerde tragedie van een familie waarin slechts plaats is voor één genie. Vreemd dat de film nog geen Nederlandse distributeur heeft.

Regisseur Pablo Stoll, die afgelopen donderdag vanuit Montevideo (39 graden) in Rotterdam (2 graden) arriveerde om zijn nieuwe film ’Hiroshima’ te presenteren, moest na de zelfmoord van zijn kameraad Juan Pablo Rebella alleen verder. Niet eenvoudig, aangezien de co-regisseurs uit Uruguay met ’25 Watts’ en ’Whisky’ in korte tijd waren uitgegroeid tot de grootste talenten van Zuid-Amerika. Stoll besloot een portret te maken van zijn 25-jarige broer Juan Andres Stoll in een poging hem beter te leren kennen. Ook een Juan. Magnifiek hoor, wat een kleine, fijne familiekroniek is het geworden, met een grappige en inventieve mix van fictie en documentaire, en een ontroerende kleine rol van ’padre’ Stoll. Een échte familiefilm.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden