Fair Trade Week gaf de handel in 2007 extra zetje

Voor het eerlijke handelskeurmerk Max Havelaar was 2007 een mooi jaar. De omzet steeg en het aantal bedrijven met een licentie groeide.

De 57 bedrijven die producten met het eerlijke handelskeurmerk Max Havelaar verkopen hebben vorig jaar 26 procent meer verkocht.

Dat blijkt uit cijfers van de keurmerkorganisatie die gisteren zijn vrijgegeven. Volgens de organisatie is een deel van de groei te danken aan de Fair Trade Week die de Stichting Max Havelaar vorig najaar organiseerde. Daaraan deden 3000 supermarkten mee. Zij hadden de vrije hand bij het promoten van eerlijke en duurzame producten. In het vierde kwartaal, de periode van de promotieweek, werd 45 procent meer omzet gedraaid ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. In de eerste drie kwartalen ging de omzet al met 19 procent omhoog.

De eerlijke handelsbeweging is de afgelopen maanden door een aantal buitenlandse instellingen – zoals het Cato Institute uit Washington en de Britse vrijemarkt-denktank Adam Smith Institute – bekritiseerd. Nu de wereldprijzen voor veel producten op recordhoogte zijn, zou daarmee de waarde van de eerlijke handel en zijn minimumprijzen, op zijn minst discutabel zijn. De Fair Trade-beweging pareert die kritiek steevast met een verwijzing naar de waarde van het hele systeem. Het gaat niet alleen om de gegarandeerde bodemprijs, maar vooral om de kennisoverdracht die met het eerlijke handelssysteem gepaard gaat en de extra premie bovenop de bodemprijs. Die premie is bestemd voor het optuigen van onder meer sociale voorzieningen als onderwijs in de directe nabijheid van de boerencoöperaties die de grondstoffen leveren. De totale premie op de bodemprijs was vorig jaar 2,2 miljoen dollar. De waarde die de boeren voor hun producten ontvingen, dus zonder de premie, was 14,6 miljoen dollar.

Om alle producten bij elkaar op te kunnen tellen, rekent Max Havelaar in kilo’s. Vorig jaar werd in Nederland 11,5 miljoen kilo aan eerlijke en duurzame producten met Max Havelaar label verkocht. Veruit de bulk is nog altijd koffie, het product waarmee de eerlijke handelsbeweging in 1988 Max Havelaar op de kaart zette. In 2007 werd 3 miljoen kilo eerlijke koffie verkocht. Dat is een stijging van 6 procent ten opzichte van 2006. Een aantal grote spelers zoals Nestlé is met eerlijke koffie gekomen voor automaten in onder meer kantoren.

Bananen zijn in kilo’s gemeten de koffie gepasseerd. Vorig jaar steeg de verkoop van bananen met 29 procent naar 4,4 miljoen kilo. De verkoop van sinaasappels steeg meer: in 2007 werd 31 procent meer verkocht, en dat is 1,2 miljoen kilo. Bij de kleinere producten zoals wijn was ook sprake van een stijging. Er werd vorig jaar 443.000 liter wijn afkomstig uit het Fair Trade-systeem verkocht, een jaar eerder was dat nog maar 352.000 liter.

Volgens een woordvoerder van de stichting Max Havelaar zijn er twee belangrijke oorzaken aan te wijzen voor de groei. Allereerst is de stijging te danken aan een groter aantal bedrijven dat producten met het keurmerk verkoopt. In 2003 waren er 31 licentiehouders (bedrijven met keurmerk), in 2007 57. Er wordt ook gewerkt aan een breder assortiment. Sinds de koffie zijn veel nieuwe producten toegevoegd en wordt nu ook eerlijk ijs en katoen verkocht.

De Nederlandse groei past in een breder beeld. Max Havelaar-producten worden inmiddels in 20 landen verkocht. Grote speler is Groot-Brittannië. De winkelverkopen kwamen daar vorig jaar uit op 966 miljoen dollar. De omzet groeide in Groot-Brittannië spectaculair met 81 procent. De groei van bananen en fruitsappen bedroeg respectievelijk 130 en 86 procent. Van de traditionele Fair Trade-producten koffie en thee werd ook nog een 24 procent hogere groei gemeld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden