Faillissementen geven een boost aan online shoppen

Mensen kopen meer en meer via internet. De groei van de online-bestedingen werd daarbij in het eerste half jaar van 2016 extra gestimuleerd door het aantal recente faillissementen van ketens in de winkelstraat, vooral in IT en mode. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker GfK.

In de eerste jaarhelft werd door Nederlandse consumenten voor ruim 9,5 miljard euro online gewinkeld, tegenover 8,1 miljard euro een jaar eerder. Met name telecomproducten, elektronica en kleding vinden via het wereldwijde web gretig aftrek. Ruim de helft van het onlinebudget werd daaraan besteed. De overige 4,4 miljard euro werd uitgegeven aan de online-aankoop van diensten, zoals vliegtickets en verzekeringen.

Vooral in het tweede kwartaal is volgens GfK een forse groei van de onlinebestedingen terug te zien. Waar deze in het eerste kwartaal op jaarbasis met 13,3 procent groeiden, bedroeg de groei in het tweede kwartaal bijna 22 procent. Volgens de onderzoekers is dat voor een groot deel toe te schrijven aan faillissementen van een aantal grote retailers die bepalend waren in de winkelstraat. De afgelopen periode gingen grote winkelketens als V&D, Dixons, Scheer & Foppen en McGregor over de kop. Dixons maakte een doorstart als online-verkoopkanaal. GfK: "Onlinewinkels profiteren direct van deze daling in het fysieke winkelaanbod."

In sommige marktsegmenten was de groei in de eerste helft van dit jaar ten opzichte van 2015 bijzonder groot. In de top-5 van winnaars staat de speelgroedbranche op nummer 1 met een groei van de onlineverkopen met 49 procent. Hierna volgen de verzekeringsbranche met een toename van 46 procent in het eerste half jaar. De IT-sector steeg met eenzelfde percentage. Daarna volgde schoenen & lifestyle (45 procent) en op nummer vijf van de beste stijgers staan de online voedselwinkels, met eetpakketen die thuis worden afgeleverd zoals Hello Fresh, Streekbox en de Krat.

Online winkelen wint ook bij ouderen terrein. Van de 65-plussers kocht in het afgelopen kwartaal 64 procent wel eens een dienst of product online. Dat was een jaar eerder nog 58 procent. Dit komt volgens de onderzoekers mede door het stijgende vertrouwen van deze doelgroep in de markt. Wel zijn ouderen nog relatief huiverig om de smartphone voor onlineaankopen te gebruiken.

De verwachting is dat de groei van internetbestedingen zich in de rest van het jaar voortzet en dat de onlineomzet voor het hele jaar uitkomt op ruim 19 miljard euro.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden