Facebook wordt nog virtueler

Overname Oculus moet vrienden straks de mogelijkheid bieden bij elkaar te zijn, door een bril op te zetten

De 1,2 miljard actieve gebruikers van Facebook hoeven over een paar jaar de hoogtepunten in hun leven niet meer te delen middels foto's met bijschriften, maar kunnen hun FB-vrienden erbij laten zijn.

De facebookvriend hoeft daarvoor niet af te reizen naar het pretpark, de strandtent of de vakantiebestemming, maar alleen een bril op te zetten: de Rift. Daartoe heeft Facebook het bedrijf Oculus VR overgenomen, voor 1,5 miljard euro.

"Stel je voor dat je aan het veld zit bij een wedstrijd, studeert in een klaslokaal met studenten en leraren van over de hele wereld, of een persoonlijk consult hebt met een dokter - gewoon door thuis een bril op te zetten", droomt facebookoprichter Mark Zuckerberg hardop. De Oculus Rift, een bril die gamers onderdompelt in een virtuele wereld, moet dat gaan realiseren.

De Oculus Rift is een speciale bril waarin naast een scherm ook twee lenzen zitten die de illusie geven dat er twee beelden in de bril zitten. Ieder oog heeft zo een iets ander beeld, waardoor een 3D-effect wordt gegenereerd. Omdat het scherm dicht op de ogen zit, lijkt het alsof de gamer in het spel staat. Overal is het beeld van het computerspelletje, en nergens zijn zwarte randen van het beeldscherm.

Op zijn Facebook-pagina schrijft Zuckerberg dat het bedrijf zich in eerste instantie inderdaad zal richten op gamen. "Oculus heeft hiervoor al grote plannen die we niet zullen veranderen, en die we hopen te versnellen." Volgens Zuckerberg blijft Oculus onafhankelijk opereren binnen Facebook. Als elke Facebookgebruiker te zijner tijd de spelletjesbril koopt, is dat de investering van 1,5 miljard euro ruimschoots waard.

De oprichters van Oculus krijgen 300 miljoen euro in contanten en 1,2 miljard euro in aandelen Facebook. Daarnaast kan het bedrijf honderden miljoenen extra verdienen in de vorm van contanten en aandelen als ze 'bepaalde mijlpalen' bereiken. De Oculus Rift zit nog in de ontwikkelfase, maar veel game-makers zijn al wel bezig software voor dergelijke toepassingen uit te brengen.

Volgens geruchten had ook Google interesse in Oculus. Facebook zou met de Rift in de toekomst willen concurreren met de Google Glass. "Stel je voor dat je niet alleen momenten online doorbrengt met je vrienden, maar hele ervaringen en avonturen", fantaseert Zuckerberg op zijn facebookpagina. "Door je echt aanwezig te voelen, kun je onbegrensde ruimtes en ervaringen delen met de mensen in je leven."

Veel gamers reageerden teleurgesteld op het nieuws dat een van hun favoriete bedrijven onderdeel wordt van Facebook. De maker van de game Minecraft, Markus Persson, besloot zelfs al zijn plannen voor een Oculus Rift-versie van het spel stop te zetten. Persson vertrouwt Facebook niet: "Het bedrijf heeft een geschiedenis van belang hebben bij het opbouwen van gebruikersaantallen en niets daarnaast."

Bril met ingebouwd LCD-scherm
De Oculus Rift is een speciale bril die eruit ziet als een ski- of lasbril met een ingebouwd LCD-scherm. Omdat het scherm zo dicht op je ogen zit krijg je een veel groter gezichtsveld dan bij de televisie. Met de bril lijkt het voor de gamer alsof hij echt in de game zit. Waar hij ook heen kijkt, het beeld verplaatst zich er naar toe. De gamer staat dus letterlijk midden in het spel.

In de Rift zit behalve het beeldscherm ook de technologie die nodig is voor het detecteren van bewegingen. De bewegingen die de drager met zijn hoofd maakt, worden door de hardware van de Rift geregistreerd en daar anticipeert de software op. Hoe sneller de gebruiker rondkijkt, hoe sneller de bril het beeld laat bewegen. Het is mogelijk om helemaal naar boven, onderen, rechts en links te kijken of zelfs een rondje te draaien. De Rift registreert alles.

Daardoor kan wel het evenwichtsorgaan flink van slag raken. De consument zit immers stil terwijl hij in de virtuele wereld juist de hele tijd beweegt. Een ander nadeel is dat veel ogen niet gewend zijn om zo lang van zo dichtbij naar een LCD-scherm te kijken.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden