Facebook wil strenger optreden tegen lokkertjes naar onzin

Facebook gaat strenger optreden tegen het fenomeen 'click-bait': mediabedrijven die de lezer met sensationele maar vage internetkoppen proberen te verleiden door te klikken naar hun website.

Het bedrijf heeft een algoritme ontwikkeld om artikelen en video's met titels als 'Hij liep de supermarkt in en wat er toen gebeurde zal u choqueren' of 'Je gelooft nooit wat deze vrouw overkwam' te weren.

Mediabedrijven zetten dat soort lokkertjes boven berichten om het aantal bezoekers op te krikken. Hoe vaker er geklikt wordt, hoe meer facebookgebruikers het artikel voorbij zien komen op hun tijdlijn. Websites als Buzzfeed en Mashable zijn groot geworden met deze techniek.

Volgens een peiling van het sociale netwerk wil tachtig procent van zijn gebruikers graag voor het klikken weten of een artikel interessant is. Bij click-bait is dat niet het geval, de inhoud is een stuk minder spectaculair dan de kop.

Daarnaast maakte Facebook een aantal weken geleden bekend meer nadruk te willen leggen op persoonlijke berichten van gebruikers, ten koste van artikelen van bedrijven.

Om die reden gaat het sociale netwerk websites en Facebookpagina's die te veel click-bait plaatsen minder prominent weergeven op de tijdlijn van zijn gebruikers.

Twee jaar geleden probeerde Facebook dat ook al. Het bedrijf paste zijn algoritme aan op basis van artikelen die lezers aanklikten en vervolgens gauw weer wegklikten. Ook werden berichten als click-bait aangemerkt als ze vaak werden aangeklikt maar weinig likes hadden.

Het nieuwe algoritme is preciezer: Facebook kijkt naar de inhoud van de kop. Houdt die belangrijke informatie achter of misleidt die de lezer door valse verwachtingen te scheppen? Dan is er sprake van click-bait.

Facebook bezweert dat niet alle media er last van zullen krijgen. Alleen websites die in sterke mate afhankelijk zijn van click-bait zullen het aantal bezoekers zien teruglopen, zo belooft het bedrijf.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden