Facebook: Uitchecken kan, vertrekken nooit meer

KRISTEL VAN TEEFFELEN

Op de verjaardag van Mark Zuckerberg droegen alle vrouwelijke medewerkers van Facebook een T-shirt met zijn foto erop. De mannen staken hun voeten in sandalen zoals Mark ze altijd droeg. Allemaal ter ere van de grote leider van het sociale medium.

Het is een van de vele opmerkelijke details uit het boek 'Jonge Heersers' van oud-Facebookmedewerker Katherine Losse dat onlangs in Nederland verscheen. Losse kwam in 2005 als 51ste medewerker bij het sociale medium binnen. Toen nog een site exclusief voor Amerikaanse studenten, dat snel uitgroeide tot een mega-netwerk van miljoenen mensen over de hele wereld.

Losse begon op de klantenservice en wist zich op te werken tot ghostwriter van Zuckerbergs blogs. Haar eigen boek beschrijft de studentikoze bedrijfsfeestjes en de hiërarchie tussen de programmeurs en de niet-technische medewerkers. Ook de 'loopsleutel' komt aan bod, een wachtwoord waarmee Losse bij elk profiel kon inloggen.

Maar wat het boek vooral doet, is een inkijkje geven in een van de geheimzinnigste bedrijven van Silicon Valley, al blijven wereldschokkende onthullingen uit. Niemand weet precies hoe het er bij Facebook aan toe gaat en wat het medium allemaal van de gebruikers weet, behalve wat we zagen in de film 'The Social Network' uit 2010.

Losse beschrijft de pogingen van Facebook om een profiel van alle mensen op de wereld te maken, aangemeld bij het medium of niet. Ze vergelijkt Facebook met 'Hotel California', de hit van The Eagles uit de jaren zeventig. 'You can check out anytime you want, but you can never leave.' Uitchecken kun je er op elk moment, vertrekken kan nooit meer. Je kunt je profiel wel opzeggen, maar van Facebook kom je nooit meer helemaal af.

Dat Facebook zo gesloten is, ondervond Hélène Schilders, Elsevier-correspondent in Seattle. In haar blog noemt zij het bedrijf het 'Pentagon van internet'. De reden: na verschillende mails, telefoontjes en bezoeken aan de balie van het Facebookkantoor, had ze niet eens een woordvoerder gesproken.

Losse laat in haar boek zien dat deel uitmaken van die facebookwereld ook niet altijd een pretje is. Terwijl ze er eerst nog heilig van overtuigd was dat zij 'het geloof' Facebook over de wereld moest verspreiden, brokkelde haar vertrouwen in het belang van het netwerk langzaam af.

Losse, die bij haar vertrek in 2010 aardig wat geld had verdiend, maar er geen miljardair is geworden zoals sommige van haar oud-collega's, heeft haar profiel op Facebook inmiddels gewist en concentreert zich nu weer op contacten in het echte leven. De reden, schrijft ze op typisch Amerikaanse wijze: "We filmen en posten en lezen constant op onze social media om iets vast te pakken; een opwindend moment, een gevoel of een ervaring die we niet willen missen. Maar de dingen die we het liefste willen in het leven, zijn uiteindelijk misschien niet te vatten."

Jonge Heersers van Katherine Losse, Uitgeverij De Arbeiderspers, 240 pagina's, 19,95 euro.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden