'Facebook moet betalen voor muziek en film'

DJ Martin Garrix heeft de brief ook ondertekend Beeld ANP Kippa
DJ Martin Garrix heeft de brief ook ondertekendBeeld ANP Kippa

Voor elk liedje dat via muziekdienst Spotify wordt afgespeeld, ontvangt de artiest een bedrag. Voor elk liedje dat via Facebook, Soundcloud of Youtube wordt afgespeeld, ontvangt de artiest helemaal niks. Dat moet anders, vinden zo'n 2500 artiesten, onder wie de bekende Nederlandse DJ's Hardwell en Martin Garrix.

Charlot Verlouw

In een brief roepen de initiatiefnemers Europarlementariërs op te pleiten voor een verandering in de Europese wet. Die stamt uit 2000 en is bedoeld voor providers en hostingbedrijven, die als doorgeefluik informatie doorgeven en er dus niets aan verdienen. Zij zijn vrijgesteld van betaling voor auteursrechtelijk beschermde inhoud.

Nu vallen platformen als Facebook, Soundcloud en Youtube daar ook onder, terwijl ze veel geld verdienen aan de creatieve content die gedeeld wordt, zeggen de briefschrijvers.

"Wie een liedje deelt, trekt kijkers naar zijn profiel. Hoe meer mensen op jouw profiel kijken, hoe meer je account waard wordt, hoe meer Facebook verdient aan advertentieinkomsten", legt Robbert Baruch, woordvoerder van initiatiefnemer Buma/Stemra, uit.

Volgens het Duitse onderzoeksbureau Roland Berger wordt 23 procent van alle inkomsten op platformen als Facebook, Youtube en Soundcloud gegenereerd door het delen van creatieve content door gebruikers.

Geld voor creatieve input
Zangeres Rita Zipora (1987) is een van de ondertekenaars van de brief. Ze ging samen met Baruch naar het Europees Parlement in Straatsburg om met Europarlementariërs te praten.

"Als artiest ben je blij met online aandacht, daarmee bereik je publiek en dat is je droom. Het gaat me niet eens om het geld." Waar het haar wel om gaat is dat bedrijven geld verdienen aan werk waar ze niets mee te maken hebben. "Onze creatieve input geeft waarde aan het platform, zoals Facebook, waardoor adverteerders graag veel betalen voor een plek." Voor optredens op TV en op radio krijgt Zipora geld van Buma/Stemra, zoals dat al jaren in de wet geregeld is.

Wat doe je met een kattenvideo?
Een sympathiek voorstel, denkt Bernt Hugenholtz, hoogleraar auteursrecht aan de Universiteit van Amsterdam. Er zijn verschillende manieren om zo'n wijziging in de wet te handhaven. "Facebook kan vooraf een licentieafspraak maken met de muziek- en filmindustrie. Een andere optie is een vergoedingsregeling, zoals de thuiskopieheffing nu."

Een standaard heffing dus, die automatisch naar de makers uit de film- en muziekindustrie gaat. "Maar er zitten veel haken en ogen aan het idee", zegt Hugenholtz. "Want wat doe je met een achtergrondmuziekje van een kattenvideo op Facebook?"

Op welke manier Facebook, Soundcloud en Youtube geld af zouden moeten dragen aan artiesten, weten Zipora en Baruch nog niet. "We willen graag onderhandelen over een vergoeding voor het gebruik van onze content, zoals dat ook het geval is bij Spotify, televisie en bij concertzalen", zegt zangeres Zipora. "Nu is er geen ruimte voor onderhandelingen."

Zipora is niet alleen artiest, ze schrijft ook haar masterscriptie over dit onderwerp. "Daarvoor heb ik veel mensen geïnterviewd, ook bij het Europees Parlement. Ik denk dat het gesprek op gang komt, en dat de wet gewijzigd gaat worden."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden