Facebook maakt knopje voor donaties in strijd tegen ebola

Beeld ap

Voor het eerst spoort Facebook gebruikers aan om zich in te zetten voor het goede doel. Geef voor de strijd tegen ebola, roept het bedrijf zijn 1,35 miljard actieve gebruikers op. Bovenaan het nieuwsoverzicht van elke gebruiker staat een doneerknopje. Gebruikers kunnen daarmee direct doneren aan het Rode Kruis, het International Medical Corps of Save the Children.

Ook zullen er binnenkort advertorials van Unicef op Facebook verschijnen met informatie over ebola. Daar zullen allerlei tips in staan voor mensen in door ebola getroffen gebied. 'Was je handen, blijf op afstand en begraaf de doden op een veilige manier'.

"Alle massamedia worden ingezet in de landen met ebola", zegt de voorlichter van Unicef Nederland. "In Sierra Leone gebruiken ze bijvoorbeeld de radio. Facebook heeft wereldwijd heel veel gebruikers, dus het is een goed idee om dit in te zetten."

Tijd voor actie
Facebook vindt zelf ook dat het tijd is voor actie. 'Laten we de organisaties ondersteunen die actief zijn in West-Afrika, zodat zij de ziekte kunnen stoppen en levens kunnen redden', staat bovenaan de pagina van het miljardenbedrijf. 'Wij geloven in samenwerking om goed te doen en daarom steunen we zo de organisaties die strijden tegen ebola.'

Mark Zuckerberg, de oprichter van Facebook, vertelde eerder in een bericht op zijn eigen Facebookpagina dat hij en zijn vrouw Priscilla 25 miljoen dollar doneren om te helpen de ziekte te bestrijden. Dit geld hebben ze gegeven aan the Centers for Disease Control Foundation.

"De epidemie is op een kritiek punt beland", zei Zuckerberg in het bericht. "De ziekte heeft 8,4 miljoen mensen getroffen, en verspreidt zich erg snel. We moeten het onder controle krijgen. Het moet geen wereldwijde gezondheidscrisis worden."

Facebook heeft al eerder oproepen gedaan aan zijn gebruikers. In 2010 riep het sociale netwerk zijn Amerikaanse gebruikers voor het eerst op om te gaan stemmen tijdens de Congresverkiezingen. Eerder dit jaar in mei kregen gebruikers in India een knop te zien met 'Ik ben een stemmer', als aanmoediging om te gaan stemmen tijdens de parlementsverkiezingen. Ook in landen als Brazilië, Indonesië was dit het geval.

Dit lijkt te werken. Uit een onderzoek van de Universiteit van California in 2012 bleek dat de oproep in de VS in 2010 heeft geleid tot zo'n 340.000 extra kiezers die gingen stemmen toen ze de aansporing direct te zien kregen of er via vrienden van hoorden.

Facebook-oprichter Mark Zuckerberg. Beeld REUTERS
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden