Facebook in vluchtelingenkampen: nobele zet of agressieve strategie?

Facebook-oprichter Mark Zuckerberg spreekt voor de VN.Beeld belga

Facebook in vluchtelingenkampen, dat is de nieuwe droom van Mark Zuckerberg. Hij gaat de Verenigde Naties helpen met het aanleggen van internetconnecties op zulke plekken. Is Zuckerberg ontzettend nobel bezig, of is het hem alleen om het marktaandeel te doen?

Data kan ons helpen slimmere beslissingen te nemen, bepleitte Zuckerberg afgelopen weekend voor de VN. Mede daarom gaat hij helpen om vluchtelingenkampen van internet te voorzien. "Bovendien kunnen de vluchtelingen dan beter contact onderhouden met hun familieleden."

Nobele zet of agressieve strategie?
De 31-jarige Zuckerberg is al langer bezig met het verspreiden van gratis internet over de wereld. In 2013 begon hij met een aantal bedrijven de liefdadigheidsorganisatie Internet.org. Via een drone die vanuit grote hoogte voor bereik zorgt, willen Zuckerberg en co ervoor zorgen dat het twee derde deel van de wereld dat nu nog geen toegang tot internet heeft, toch wordt aangesloten op het netwerk.

Tot voor kort hadden de gebruikers van Internet.org alleen toegang tot een handjevol websites als Wikipedia, weer-, vacature-, gezondheidswebsites en, uiteraard, Facebook. Critici schreven in een open brief dat de netneutraliteit in het geding was. De organisatie zou de gratis toegang van internet aan arme mensen als excuus gebruiken om Facebook uit te breiden.

Ook zou het project de markt kunnen verstoren. Want als twee derde van de planeet straks inderdaad een door Facebook gecontroleerde internettoegang heeft, dan zouden bouwers van apps en diensten wel gek zijn om nog iets te lanceren dat niet afgestemd is met dat sociale medium.

Het roer om, een beetje dan
Zuckerberg heeft laten weten dat hij heeft geluisterd naar de kritieken. Internet.org heeft daarom een platform gelanceerd waarmee ontwikkelaars makkelijker diensten voor hen kunnen ontwikkelen. Door deze verandering hebben de gebruikers van het gratis internet inmiddels al toegang tot 60 verschillende applicaties.

Maar tot bijvoorbeeld de zoekmachine van concurrent Google hebben de 5 miljard nieuwe internetters voorlopig nog geen toegang. Critici vermoeden dat beide internetgiganten elkaar met hun red-de-wereldprojecten marktaandeel proberen af te snoepen.

Google is namelijk ook druk in de weer met het verspreiden van gratis internet in derde wereldlanden. 'Project Loon' werd in 2013 twee maanden eerder dan Internet.org gelanceerd, en gebruikt grote ballonnen om wifi te leveren aan hen die geen toegang tot internet hebben.

Maar net als bij Internet.org, worden ook de goede bedoelingen van dit project in twijfel getrokken. Als beide bedrijven écht twee derde van de wereldbevolking willen helpen door ze toegang tot internet te schenken, waarom slaan ze de handen niet in elkaar en komen ze met een gezamenlijke oplossing?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden