Facebook heeft een 'deelprobleem'

Facebook is veranderd in een drukke stadskern. Beeld REUTERS

Mensen delen minder persoonlijke verhalen op het sociale netwerk Facebook. In het afgelopen jaar maar liefst 21 procent minder. Dat is een serieus probleem want de persoonlijke verhalen zijn de belangrijkste pijler onder het netwerk.

Gisteren maakte Facebook bekend opnieuw de nieuwsstroom voor gebruikers aan te passen. Persoonlijke verhalen van vrienden zullen een prominentere plaats gaan innemen ten koste van gedeelde nieuwsberichten en advertenties. De bedoeling is om de betrokkenheid van gebruikers bij het platform weer te vergroten.

Erosie
Al sinds halverwege 2015 daalt het aantal gedeelde berichten met ongeveer 5,5 procent. Vooral het aandeel 'originele berichten' zakte in met 21 procent, blijkt uit gelekte vertrouwelijke informatie. Originele berichten zijn de persoonlijke verhalen en foto's over de levens van gebruikers, anders dan links naar websites met bijvoorbeeld grappige filmpjes.

Originele berichten zijn het belangrijkste voor Facebook omdat die de gebruiker het meest betrekken bij het platform. Denk aan foto's van verse baby's, huwelijken en andere levensgebeurtenissen. Dit soort berichten oogsten de meeste 'likes' en reacties. Vooral gebruikers onder de 30 jaar delen minder van dit soort berichten, vergeleken met een jaar eerder.

De ontwikkeling zorgt voor erosie van het netwerk: als er minder persoonlijke verhalen zijn, is er ook minder te lezen en dan vervalt de noodzaak om 'regelmatig je Facebook te checken'.

Drukke stadskern
Heel acuut is het probleem nog niet. Het aantal gebruikers van Facebook groeit nog steeds en de vriendengroepen worden steeds groter. Maar dat laatste kan ook de valkuil zijn. Facebook voelt steeds minder aan als een intieme plek waar je je persoonlijke beslommeringen kunt delen. Tel daarbij de toename van nieuwsartikelen en gesponsorde verhalen bij op en Facebook verandert van een knus dorpspleintje in een drukke stadskern vol neonreclame en opdringerige straatverkopers.

Volgens de site MediaPost is de ontwikkeling een signaal dat sociale media volwassen aan het worden is. Mensen leren verschillende platformen te gebruiken voor andere doeleinden. Facebook is voor gebeurtenissen die je wil delen met een groot publiek, Instagram voor visuele interactie met gelijkgestemden, Twitter als digitale koffieautomaat en voor het voeren van discussie en Snapchat voor spielerei.

Ondertussen probeert Facebook zijn gebruikers te verleiden om meer persoonlijke verhalen te delen. Een reeks aanpassingen aan de mobiele app moet dat eenvoudiger en aantrekkelijker maken. Een direct veld om sneller berichten te delen, foto-suggesties van opnames die je onlangs hebt gemaakt, herinneringen van berichten die een jaar geleden deelde en dan nu de aanpassing in de tijdlijn.

Facebook doet zijn uiterste best het tij te keren. Maar als het netwerk niet meer aanvoelt als een veilige plaats voor het delen van persoonlijke verhalen, is het de vraag of alle aanpassingen voldoende zijn om zijn prominente plaats in het veranderende sociale medialandschap te handhaven.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden