Facebook-gebruikers geven gevoel van geluk aan elkaar door

Beeld thinkstock

Lange tijd ging het alleen over de slechte effecten van Facebook. Maar nieuw onderzoek wijst uit dat sociale media toch ook een positieve uitwerking hebben, en wel op het gevoelsleven. Want, van Facebook word je gelukkiger, zeggen Amerikaanse onderzoekers. Berichten met een optimistische toon zouden aanstekelijker zijn, dan statusupdates met een zwaarmoedige lading.

Wat doen sociale media toch met ons? Het is een onderwerp dat al veel is onderzocht en vaak een negatieve uitkomst heeft. Zo is al verkondigd dat sociale media het zelfvertrouwen aantast, depressieve gevoelens aanwakkert en jaloezie opwekt. Vorig jaar bleek uit een onderzoek van de universiteit van Michigan dat Facebook ons zeer ongelukkig maakt en zelfs relaties op het spel kan zetten.

Facebook voldoet weliswaar aan een basisbehoefte van de mens, namelijk die van sociale interactie met soortgenoten, maar eigenlijk worden we er alleen maar somber van, aldus psycholoog Ethan Kross in LA Times.

Internet zou hetzelfde met ons doen. Al in de jaren negentig kwamen onderzoekers met berichten naar buiten dat gebruik van het web gevoelens van eenzaamheid opriepen, vooral bij de meer introverte types onder ons.

Maar nieuw Amerikaans onderzoek, dit keer uitgevoerd door de universiteit van Californië, laat zien dat er ook een zonnige kant zit aan gebruik van sociale media, en in dit geval Facebook. Het sociale netwerk heeft namelijk een zeer positieve uitwerking op de stemming van gebruikers, omdat optimistische berichten van de één ook een goed gevoel oproept bij de ander.

Geluk schijnt een grotere impact te hebben onder Facebookvrienden dan berichten vol misère of beklag. Na bestudering van bijna een miljard berichten toonden de wetenschappers aan dat elke emotie die online tot uiting werd gebracht, één tot twee extra berichten genereerden in het netwerk met gelijksoortige emoties. Dat betekent dat het gevoel dus steeds werd doorgegeven.

Regen of geen regen
Als kapstok voor het onderzoek naar negatieve en positieve statusupdates werd een wereldwijd veelvoorkomend gespreksonderwerp gekozen: het weer. De onderzoekers vergeleken berichten van Facebook-gebruikers in steden waar het regende met berichten uit steden waar het mooi weer was. Als het in een stad regent, zorgt dat voor 1,19 procent minder positieve berichten en 1,16 procent meer negatieve berichten.

Vervolgens keken de onderzoekers naar het effect van die berichten op hun vrienden, ook diegenen die in steden wonen waar het niet regent. Positieve berichten bleken gemiddeld tot nog eens 1,75 extra positieve statusupdates te leiden, terwijl negatieve posts werden gevolgd door gemiddeld 1,29 nieuwe negatieve berichten.

Volgens James Fowler, een van de onderzoekers en hoogleraar medische genetica en politicologie aan de universiteit van Californië in San Diego, leverde dit het bewijs dat gebruikers van sociale media met hun berichten de emoties van hun vrienden veranderen. "Mijn team en ik beschikken over voldoende data om te kunnen zeggen dat emoties zich online verspreiden en dat positieve boodschappen sneller rondgaan dan negatieve."

Eigen verantwoordelijkheid
"Het is mogelijk dat emotionele aanstekelijkheid op sociale media zelfs nog sterker is dan we tot nu toe hebben kunnen meten in onze onderzoeken," zegt Fowler.

Volgens de onderzoeker is 'niemand een eiland'. Als mensen zich bewust worden van het effect van hun emoties op Facebook, zouden ze dan hun gedrag veranderen en meer verantwoordelijkheid nemen voor wat zij online zeggen? Het zou een onderwerp kunnen zijn voor een volgend sociaal experiment.

Beeld thinkstock
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden