Facebook blijft groeien maar niet in Europa

Beeld ANP XTRA

Ondanks affaires over het doorsluizen van nepnieuws en de gebrekkige privacybescherming van zijn gebruikers, blijft Facebook stug doorgroeien. Maar in Noord-Amerika en Europa lijkt de rek eruit. In die werelddelen stagneert de groei van het aantal Facebookgebruikers.

“Het lijkt erop dat de markten in Noord-Amerika en Europa hun verzadigingspunt naderen”, constateerde Facebook-topman Mark Zuckerberg bij de presentatie van de resultaten van het sociale-mediabedrijf in het derde kwartaal. In de VS en Canada stagneert het aantal mensen dat Facebook dagelijks gebruikt op 185 miljoen. In Europa is het aantal dagelijkse gebruikers zelfs licht gedaald het afgelopen half jaar: van 282 miljoen naar 278 miljoen. Zuckerberg weet die daling in Europa aan een nieuwe EU-verordening op het gebied van bescherming van persoonsgegevens.

Prettig

Facebook groeide elders in de wereld wel, vooral in India, Indonesië en de Filippijnen. In Azië steeg het aantal Facebookgebruikers in een jaar met 85 miljoen. Voor Facebook is dat zowel prettig als minder prettig. Het is minder prettig omdat het bedrijf vooral aan zijn Amerikaanse klanten verdient. Een Noord-Amerikaanse Facebookgebruiker levert het bedrijf gemiddeld 27,61 dollar aan omzet op. Een Europese gebruiker is goed voor 8,82 dollar, een Aziatische voor 2,67 dollar.
Aan de andere kant leren die cijfers dat er buiten het rijke Westen genoeg mogelijkheden voor Facebook zijn om extra omzet binnen te halen. Facebook haalt bijna zijn totale omzet – 13,7 miljard in het derde kwartaal – uit advertenties. De VS en Canada zijn goed voor rond de helft van die omzet.

Onhaalbaar

De kwartaalomzet was ruim 33 procent hoger dan een jaar geleden. Voor de meeste bedrijven is zo’n groeicijfer ondenk- en onhaalbaar, voor Facebook waren ze aan de bescheiden kant. Dat gold ook voor de winstgroei: 9 procent, en dat terwijl een gemiddelde advertentie 17 procent duurder was dan vorig jaar. Voor Zuckerberg zelf kwam die beperkte winstgroei niet als een verrassing – hij had er een paar maanden geleden al voor gewaarschuwd. 

Facebook moet extra kosten maken, onder meer om de privacy van zijn gebruikers beter te waarborgen, datalekken tegen te gaan en de verspreiding van nepnieuws te voorkomen. De kwartaalcijfers getuigden ervan. Mede door die extra uitgaven stegen Facebooks kosten in een jaar tijd met 100 procent en steeg het aantal werknemers met 47 procent naar ruim 30.000. Facebook investeerde ook fors in datacenters, servers, zijn netwerk en in kantoorruimte.

Nepnieuws

Volgens Zuckerberg maakt Facebook werk van het tegengaan van nepnieuws. “Duizenden accounts, pagina’s en groepen zijn ontdekt en verwijderd”, zei hij, omdat ze tijdens verkiezingen in Frankrijk, Duitsland, de staat Alabama en Mexico in strijd handelden met de beginselen van Facebook. In de zomer is opgetreden tegen nepnieuwsverspreiders uit Iran en Rusland en onlangs gebeurde dat tegen 82 accounts en pagina’s uit Iran die waren gericht op de VS en het Verenigd Koninkrijk. Facebook heeft een ‘war room’ ingericht die toezicht hield op het Facebookverkeer tijdens de verkiezingen in Brazilië en toezicht houdt op het verkeer tijdens de aankomende Congresverkiezingen in de VS.
Ondanks al die kosten blijft Facebook, ook eigenaar van Instagram en WhatsApp, nog altijd een extreem winstgevende onderneming. In het derde kwartaal haalde het een nettowinst van 5,1 miljard dollar.

Lees ook: De tentakels van Facebook reiken veel verder dan zijzelf weten

Niet alleen Facebook zelf spookt van alles uit met de persoonsgegevens van gebruikers. Het bij ontelbare apps gebruikelijke ‘inloggen via Facebook’ maakt dat die gegevens werkelijk overal kunnen belanden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden