Facebook at Work: altijd en overal samen met je collega's

Screendump van de betaversie van Facebook at Work. Beeld Facebook
Screendump van de betaversie van Facebook at Work.Beeld Facebook

Rammelende intranetten en overstromende mailboxen, dat is wat Facebook wil oplossen met het nieuwste product Facebook at Work. Het bedrijf is uit op World Domination, en op de zakelijke markt is nog een wereld te winnen.

De techniek is er al: Facebook. 1,39 miljard actieve gebruikers zijn tenminste eens per maand actief op de sociale media site. Dat succes heeft Facebook onder andere te danken aan de gebruiksvriendelijkheid van het platform. Facebook at Work moet op dezelfde manier gaan, maar dan met zakelijke connecties. Wordt het dan een nieuwe LinkedIn of een messenger-achtige service als Yammer van Microsoft? Nee, het moet meer gaan werken als een intranet. Documenten delen, projectgroepen en natuurlijk al het interne bedrijfsnieuws. Maar zitten we daar wel op te wachten?

De digitale pikorde
Facebook bezweert dat ze beide platforms gescheiden zullen houden. Maar het is wel mogelijk om aan je bestaande account een Facebook at Work te koppelen, 'om het zo gebruiksvriendelijk mogelijk te houden'. Facebook is ervan overtuigd dat er behoefte is aan een zakelijke versie van de sociale netwerksite om de 'stroom emails van collega's onderling in te perken en om de samenwerking te bevorderen'. Bovendien zou het eenvoudiger moeten worden om zakelijk en privé uit elkaar te houden. Er schijnen mensen te zijn die wel eens iets op Facebook plaatsen waarvan ze te laat beseffen dat het misschien minder handig is dat collega's het weten.

En precies daar wringt de schoen, want wat in je privéleven geldt, telt dubbel op je werk. Zakelijke sociale codes zijn misschien wel dwingender dan die in privésituaties. Je vrienden kun je kiezen, je collega's niet. Mensen die bekwaam zijn in bedrijfspolitiek schoppen het doorgaans verder dan de minder vaardigen, het draait allemaal om de pikorde. En wat als deze minder tastbare werkverhoudingen opeens digitaal worden vastgelegd? En dan nog wel via het schimmige algoritme van Facebook, waarvan niemand begrijpt waarom je sommige updates wel of niet ziet.

Als Facebook at Work het succes wordt dat Mark Zuckerberg voor ogen heeft moet je voortaan het hele bedrijf trakteren op taart voor je verjaardag, want iedereen krijgt bericht dat jij jarig bent. De updates van de Baas kun je niet missen, want het is slecht voor je carrière als je die niet 'liked'. Een vriendschapsverzoek weigeren kan fataal zijn: voor je het weet sluit je jezelf buiten. En dat kan van kwaad tot erger: je kunt zomaar uit de groep liggen, carrièrekansen missen en op zoek moeten naar een nieuwe baan.

Datamining
Op dit moment zit Facebook at Work nog in een testfase en kan slechts een beperkte groep gebruikers ermee werken. Het is nog onduidelijk hoe het verdienmodel er uit komt te zien. Veel van de zakelijke communicatietools werken tegen betaling. Bij LinkedIn Preium of Yammer Enterprise kun je tegen betaling gebruikmaken van extra mogelijkheden. Het kan zijn dat Facebook at Work ook met een betaalmodel gaat werken, maar er zijn ook geruchten dat het gaat werken met advertenties, of een mengvorm van beiden.

Het is ook onduidelijk wat Facebook van plan is met de data die ze gaan verzamelen. De Facebooks zullen aan de voorkant misschien gescheiden worden, maar het is maar de vraag of dat aan de achterkant ook zo is. Het geeft het bedrijf beschikking over een nieuwe schat aan informatie over de koppeling tussen zakelijke- en privénetwerken.

Zeker is dat als het product beschikbaar is, veel mensen het uit nieuwsgierigheid zullen testen. En dan werkt het vermoedelijk net als met het gewone Facebook: als je er eenmaal op zit, kom je er nog maar moeilijk vanaf.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden