'Façade van het Russische verhaal stort in'

De populaire Engelstalige tv-zender Russia Today (RT) bericht te eenzijdig over de crisis in Oekraïne. Dat vindt de Amerikaanse nieuwslezeres Liz Wahl, die woensdagavond tijdens de uitzending ontslag nam.

"Als verslaggever van Russia Today sta ik voor veel ethische en morele problemen. Ik kan geen deel uitmaken van een omroep die wordt gefinancierd door de Russische overheid en die Poetin's daden witwast", aldus Wahl.

Haar Hongaarse afkomst was een belangrijke reden om RT te verlaten. "Mijn grootouders kwamen naar Amerika als vluchtelingen tijdens de Hongaarse opstand in 1956, ironisch genoeg om te vluchten voor Sovjet-strijdkrachten."

De nieuwslezeres volgt het voorbeeld van RT-talkshowpresentator Abby Martin die zich dinsdag onverwacht uitsprak tegen de Russische interventie en de berichtgeving van haar omroep: "Wat Rusland deed, is verkeerd. Ik ga niet hier zitten om militaire agressie te verontschuldigen of verdedigen."

Martin nam geen ontslag en heeft zover bekend geen sancties ondervonden van haar werkgever. RT vindt het wel kwalijk dat Wahl haar bezwaren niet bij haar baas zou hebben neergelegd. De omroep schreef gisteren op haar site: "Wanneer iemand een grote openbare show maakt van een persoonlijke beslissing, is het niets meer dan een eigen promotiestunt."

Wetenschapper Jussi Lassila van de Universiteit van Helsinki onderzocht RT's verslaggeving rond de 60-jarige herdenking van de start van de Tweede Wereldoorlog. "Dat toont aan dat RT een moderne versie vertolkt van het heilige Sovjetverhaal: Stalin's kwalijke rol en de kant van niet-Russische veteranen komen niet aan bod. Dat er nu journalisten opstappen, is een teken dat de façade van RT instort."

Overigens is RT niet het enige medium waar verslaggevers in oorlogstijd hun kritiek niet kunnen uiten. In 2003 werden MSNBC-talkshowpresentator Phil Donahue en NBC-verslaggever Peter Arnett ontslagen vanwege kritiek op de oorlog in Irak. RT is ook niet het enige medium dat wordt gefinancierd door een regering. Katar financiert Al-Jazeera, de VS hebben radio-omroep Voice of America, de Britten de BBC en de Chinezen CCTV, allemaal media die de soft power van hun land vergroten.

Naar eigen zeggen bereikt RT ruim zeshonderd miljoen kijkers. Het RT-kanaal op YouTube is 1,1 miljard keer bekeken, meer dan CNN en Al-Jazeera gezamenlijk. RT scoort met een anti-Amerikaanse houding, jonge reporters als Wahl en Martin, en met de recent overgestapte CNN-legende Larry King.

RT-hoofdredacteur Margarita Simonyan is sinds eind december ook verantwoordelijk voor het recent opgerichte staatspersbureau Rossiya Segodnya (Rusland Vandaag). Samen met RT moet dit de formeel gescheiden nieuwsorganisaties efficiënter maken, aldus het Kremlin. Critici zeggen dat het vooral de controle van de regering over de staatsmedia vergroot.

Op het eerste gezicht biedt RT Engelstalige en kwalitatieve televisie, zegt Rusland-expert Lassila. Maar bij nadere bestudering dient het de Russische staat. Hoewel RT is geregistreerd als een non-profit organisatie, ontvangt het 300 miljoen dollar per jaar uit het Russische federale budget. Lassila: "Het is een manifestatie van Rusland's nieuwe soft powerbeleid."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden