Fabelachtige kostuums in voorspelbare ’Supermodel’

Het had een grote grap moeten zijn: Supermodel-de musical: camp, humor, over de top, vol haat en nijd en grove humor.

Maar bedenker, schrijver, regisseur én choreograaf Eugène Jans durft zijn musical over de modellenwereld niet met een knipoog te vertellen. En diepgaande inhoud stelt hij daar ook niet voor in de plaats. Het resultaat is een oppervlakkige, voorspelbare show met alle denkbare theaterclichés en stereotype personages en -verwikkelingen op een rij. Want waar zou een musical over supermodellen over gaan? Precies: jaloezie, uiterlijk, arrogantie, liefde, overspel en natuurlijk macht. Dus dat is wat we krijgen. En het zijn de fantasieloze dialogen als „Tijd heelt alle wonden” en „Iedereen ziet dat je eigenlijk een lege huls bent”, die de show verder naar beneden halen.

Het verhaal over model Monique (Claudia de Graaf) en haar rivaal Brenda (Bettina Holwerda) draait om een misverstand uit het verleden: Monique denkt dat haar ex-vriend Ralf (Oren Schrijver) vreemd ging met Brenda. Daardoor is het uitgegaan, en heeft ze haar carrière opgegeven. Nu deze drie elkaar jaren later weer tegenkomen – we zien symbolisch een klok met kalender verspringen, hoe origineel – rakelen ze het verleden weer op. En dat allemaal vlak voor en tijdens de grootse modeshow van de beroemde ontwerpster Donna (Inge Ipenburg). Tussendoor barsten de hoofdrolspelers geregeld in zingen uit: bekende popsongs uit de jaren zeventig/tachtig. Zoals ’All by myself’, wanneer bitch Brenda vertelt hoe eenzaam ze is, of ’I will survive’ wanneer Monique zichzelf ervan overtuigt dat ze beter af is zonder Ralf. Gelukkig kunnen de meeste acteurs wel goed zingen. Met name Holwerda, De Graaf en Schrijver blazen met hun flinke volume en overtuigingskracht de zaal regelmatig veel leven in.

Andere pluspunten zijn de drie professioneel ogende modeshows die in de voorstelling geïntegreerd zijn. Couturier Ronald Kolk ontwierp fabelachtige kostuums die bij opkomst keer op keer terecht applaus kregen. Bijvoorbeeld een ijswitte, lichtgevende bruidsjurk, en opengewerkte hoepeljurken, waarbij je door een opening aan de voorkant tussen de baleinen door benen of een andere strakke jurk ziet. De opzwepende muziek (op tape) met knallende zang van de live zingende modellen, zorgt samen met de topjurken voor een paar enerverende momenten. Maar helaas heeft de voorstelling buiten deze modeshows niet de grootse allure van de glamoureuze modellenwereld die het pretendeert uit te stralen.

’Supermodel – de musical’ – Blue Moon productions, t/m 5 april alleen in NH Grand Hotel Krasnapolsky, Amsterdam, www.supermodeldemusical.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden