F16-basis maakt plaats voor huizen en burgervliegtuigen

door Onno Havermans

Enschede en Overijssel kopen samen de grond van Luchthaven Twente. De voormalige F-16-basis moet een regionaal burgervliegveld worden.

Zover is het nog lang niet, verzekeren gedeputeerde Theo Rietkerk en wethouder Erik Helder. Er ligt nog niets vast, ook al hebben Provinciale Staten en gemeenteraad deze week in grote meerderheid besloten tot aankoop van de luchthaven. De beslissing over een doorstart – ’go or not go’ in bestuurlijk jargon – komt pas over een jaar aan de orde.

Allereerst moeten de grootste stad van Oost-Nederland en de provincie het met het Rijk eens worden over de prijs. Minister Kamp van defensie, een streekgenoot, heeft al laten weten dat hij Twente het vel niet over de oren wil halen. Maar de Dienst Domeinen van het ministerie van financiën is minder toeschietelijk. De vliegbasis ligt op een strategische plek en kan dus een mooie marktprijs opbrengen.

Is de koop eenmaal gesloten, dan wordt een maatschappelijke kosten-batenanalyse gemaakt. ,,Die is nodig als we subsidie van het rijk of Europa willen”, aldus Rietkerk. ,,Het gaat om integrale gebiedsontwikkeling met meer dan honderd hectare natuur, vijftig tot zestig hectare woningbouw in het groen en zestig hectare bedrijfsterrein. En de luchthaven. We bekijken alle varianten, met, maar ook zonder vliegveld.”

Maar het moet wel raar lopen als de startbaan straks niet meer wordt gebruikt. Wethouder Helder droomt hardop van anderhalf miljoen passagiers in 2020, en een bescheiden doorgroei daarna. Want dan maakt het vliegveld winst en daarvan zal de regionale economie profiteren. Cruciaal is of Enschede een exploitant kan vinden, die in het vliegveld wil investeren. ,,In het meest optimistische scenario hebben we die al in de eerste helft van volgend jaar.”

Helders optimisme is opvallend. Toen defensie een paar jaar geleden de sluiting van de militaire basis aankondigde, leken de kansen op een doorstart gering. De economie zat in een dip, regionale luchthavens als Beek, Eindhoven en Eelde hadden het moeilijk en de luchtvaart stond als vervuiler te boek.

Geen wonder dat Enschede bij de buurgemeenten op weerstand stuit voor haar plannen met de luchthaven. Vluchten vanaf zes uur ’s morgens tot elf uur ’s avonds schrikken veel omwonenden af. Toch is het draagvlak onder de bevolking groot, stelt Helder. En ook het bedrijfsleven en vakbonden zien het vliegveld als bron van werkgelegenheid.

,,De verhalen over oude lawaai-toestellen die kerosine lozen zijn een karikatuur”, aldus Helder. ,,De geluidsbelasting van F-16’s is weg en wij willen binnen de oude normen blijven. De geluidsoverlast zal veel minder zijn.”

Het schrikbeeld van verontruste Twentenaren klopt niet, meent ook Rietkerk. ,,Ik deel hun zorg, maar we zijn nog niet zover. De provincie stelt straks de geluidscontour vast op basis van de milieu-effectrapportage. Als Enschede een exploitant vindt, zal die daar op wachten. Een ondernemer wil toch weten hoeveel geluidsruimte hij heeft.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden