Extra treinen, sommige zijn sneller

Nieuwe dienstregeling | De NS veranderen drastischer dan de afgelopen jaren het treinenschema. Het zou de drukte voor reizigers moeten verminderen.

De nieuwe NS-dienstregeling betekent 150 treinen per dag extra, meer rechtstreekse verbindingen en kortere reistijden. En: de aanpassing moet de reizigersgroei op het spoor gaan opvangen. "Het zou iets minder druk moeten worden in de trein", zegt een woordvoerder van de NS. "Al blijven er natuurlijk trajecten waar het in de spits druk is, als iedereen op dezelfde tijd de trein blijft pakken." De NS verwachten volgend jaar 2 procent meer reizigers, wat dagelijks leidt tot ongeveer 20.000 extra reizen.

Sinds het mislukken van hogesnelheidstrein Fyra en de vele klachten over overvolle treinen staan de NS onder zware politieke druk om de prestaties te verbeteren. Wat de drukte betreft verwacht Hildebrand van Kuyeren van treinreiziger.nl echter niet veel verbetering van de dienstregeling, die op zondag 11 december ingaat.

"De problemen met overvolle treinen zijn niet opeens voorbij. Meer treinen betekent niet meer treinstellen." De nieuwe Flirt-treinen die vanaf december geleidelijk op het spoor gaan rijden, kunnen wel een klein verschil maken. "Dat zijn toch een stuk of zestig sprinters extra, dus dat brengt uiteindelijk wel verlichting."

Het totaalplaatje van de nieuwe dienstregeling is wel beter dan nu, vindt reizigersorganisatie Rover, omdat er op een aantal trajecten meer treinen gaan rijden. Sommige rijden sneller.

Ook Van Kuyeren is uiteindelijk positief. Hij schat in dat 70.000 reizigers erop vooruit gaan. "Het zijn met name de sprinters die een langere reistijd krijgen. De impact hiervan is kleiner dan bij een intercity, omdat er meestal weinig doorgaande reizigers in deze treinen zitten."

Maar sommige reizigers hebben wel echt flink pech. Bijvoorbeeld wie elke dag vanuit Zeeland naar de Randstad reist en terug. Vijf jaar geleden duurde een reis van Amsterdam naar Vlissingen nog 2 uur en 39 minuten. Straks is dat 3 uur en 5 minuten. "Het komt door de nieuwe dienstregeling, maar ook door eerdere aanpassingen in 2012 en 2013", zegt Van Kuyeren. De intercity tussen Zeeland en de Randstad stopt sindsdien op meer stations.

Data OV-chipkaart

Anders dan de afgelopen jaren zijn de NS voor de nieuwe dienstregeling begonnen met een schone lei. Voor het eerst is bij het ontwerp gebruik gemaakt van data van de OV-chipkaart, zegt een woordvoerder van de NS. "Dit heeft ons geholpen het materieel in te zetten op de trajecten en tijden waarop dit het meest nodig is." Aan de hand van de data is bijvoorbeeld het besluit genomen om tussen Amsterdam-Zuid, Hilversum en Utrecht in de avonduren en in het weekend minder treinen te laten rijden.

Overvolle treinen

"Op die momenten is het op dat traject minder druk", aldus de woordvoerder. "Dat materieel zetten we elders in."

Wat hebben de NS eerder al geprobeerd om de drukte terug te dringen?

¿ In 62 van de sprinters is een deel van de eerste klas omgebouwd naar tweede klas, met als resultaat 1000 extra zitplaatsen

¿ Eigen medewerkers reizen zo veel mogelijk voor of na de spits

¿ Betere informatievoorziening over verwachte drukte en alternatieve routes

¿ Spitsbussen op drukke trajecten. Hier wordt nog weinig gebruik van gemaakt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden