Extra geld natuurgebieden Ministeries landbouw en verkeer willen twee miljard reserveren

Van onze parlementsredactie DEN HAAG - De ministeries van Verkeer en waterstaat en Landbouw, natuurbeheer en visserij, willen voor 2 miljard gulden aan nieuwe natuurgebieden ontwikkelen. Dat schrijven zij in een nog niet gepubliceerd rapport.

De nota 'Natuur aan het werk' zou al in november aan de Tweede Kamer worden gestuurd, maar minister Maij-Weggen (waterstaat) en staatssecretaris Gabor (natuurbeheer) hebben van het kabinet nog geen geld gekregen.

In de nota inventariseren de twee ministeries wat er zoal aan projecten kan worden uitgevoerd om de natuur in watergebied en langs de rijkswegen te herstellen. Zij hebben dat gedaan op verzoek van de Tweede Kamer.

Opvallend is dat Verkeer en waterstaat feitelijk voor het eerst erkent dat door het beleid van de afgelopen jaren, om steeds meer infrastructuur aan te leggen, de natuur is beschadigd. Het landschap is versnipperd, planten en dieren kunnen niet meer ongestoord groeien en leven.

De bedoeling van het rapport is dan ook vooral verstoorde natuur zo veel mogelijk te herstellen. “Het creeren van grote eenheden natuur, waarbij de verspreiding van planten en dieren zo weinig mogelijk wordt gehinderd door barrieres als wegen en kanalen.” De ministeries denken dan met name aan het weer aan elkaar verbinden van gebieden die nu worden doorsneden.

In de nota worden in totaal 80 projecten genoemd, 35 voor de grote wateren en 45 langs wegen en kanalen. Deels gaat het om de versnelling van al geplande projecten.

De bewindslieden stellen voor een nieuw Biesbosch-achtig gebied te maken van de Afgedamde Maas. Die zou dan als as tussen Maas en Waal kunnen fungeren.

Veel aandacht gaat uit naar de Rijntakken. Maij-Weggen en Gabor willen daar met name aansluiten op al bestaande plannen voor het natuurgebied Gelderse Poort. Daar zouden slibvlakten, rietmoerassen, kwelgebieden en ooibossen kunnen ontstaan. Op de plaats waar Nederrijn en IJssel elkaar raken, willen zij moerassen en ooibossen ontwikkelen, om zo de natuurontwikkeling van Rijn en IJssel te verbinden.

Andere voorstellen: slufters en valleien bij Schoorl en Bergen, verbetering van de duinen bij Bergen en Egmond, herstel van de getijden in het Zuidhollandse deltagebied (Haringvliet en Hollandsch Diep) door een ander beheer van de Haringvlietsluizen, herstel van schorren die verloren zijn gegaan door aanleg van de Oosterscheldedam, uitbreiding van de schorren in de Westerschelde.

De overgang tussen zoet en zout water in het IJsselmeer zou minder hard moeten worden. Dat kan door de spuisluizen in de Afsluitdijk op een andere manier te laten werken. Een andere mogelijkheid is het gedeeltelijke herstel van het tij in het Lauwersmeergebied, waardoor ook meer beschutte baaien ontstaan.

Om de versnippering van het landschap tegen te gaan, willen de bewindslieden onder meer ecoducten en reepassages aanleggen. Twee opvallende projecten zijn het Amsterdam-Rijnkanaal en de Veluwe.

Het kanaal vormt een grote barriere in het Utrechts-Hollands laagveengebied. Het heeft stalen damwanden, die zo hoog zijn dat dieren de val veelal niet overleven. De schrijvers pleiten daarom voor aanleg van een oeverzone en van constructies die de golven dempen. Door de grote waterbewegingen leven er niet veel dieren in en om het kanaal.

De Veluwe wordt doorsneden door de A 1. Daar willen Maij-Weggen en Gabor onderdoorgangen en ecoducten aanleggen, en bestaande viaducten aanpassen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden