Extra geld haalt station uit impasse

Het futuristische stationsproject in Arnhem leek halverwege te stranden door geldgebrek. Nu er geld is, hoeft de provinciehoofdstad zich niet meer te generen.

Arnhem krijgt geen half, maar een heel centraal station. Met die boodschap gaf minister Jacqueline Cramer (Vrom) gisteren in haar eigen woonplaats treinreizigers en stadsbewoners weer hoop op een volwaardig, nieuw hoofdstation. Ze presenteerde met regionale bestuurders het fel bevochten onderhandelingsresultaat waarmee de financiering van het ambitieuze, maar stilgevallen stationsproject is gered.

De gezamenlijke 36 miljoen euro extra voorkomt een gênante vertoning voor Arnhem. Het internationale station straalt momenteel het tegenovergestelde uit van de beoogde grandeur. Sinds drie jaar moeten treinreizigers van een verafgelegen noodstationshal gebruikmaken die via tijdelijke, lange loopbruggen met de perrons is verbonden. Het oude stationsgebouw werd in 2007 gesloopt om plaats te maken voor een grootstedelijk ontwerp van Ben van Berkel met vloeiende lijnen. De ondergrondse wegen en parkeergarages bij station Arnhem zijn al in deze stijl opgeleverd.

Van Berkels krachtige ontwerp bleek begin 2008 een probleem. Geen bouwbedrijf in Europa wilde voor het beschikbare budget werken, mede vanwege de complexe bouwconstructie van deze zogeheten OV-terminal met stationshal. Onderhandelingen over extra budget leidden vorig jaar tot een impasse die werd versterkt door de kredietcrisis.

Toch weigerden de initiatiefnemers Van Berkels ontwerp naar de prullenmand te verwijzen. Ze lieten diens architectenbureau een herontwerp maken waarmee bouwers constructief beter uit de voeten kunnen. Ook besloten ze, ondanks de impasse, tot de bouw van de perrontunnel. Daarin komt een nieuwe, tijdelijke stationshal die de noodvoorziening vervangt. De bouw daarvan begint komende week. De oplevering is in 2011.

In de zoektocht naar geld viel intussen het oog op de provincie Gelderland, die dankzij de verkoop van de Nuon-aandelen miljarden euro’s rijker wordt. Hoewel de provincie niet gaat over het stationsproject, opperde de CDA-Statenfractie een deel van de Nuon-gelden alvast te besteden aan het station, dat immers de provinciehoofdstad ontsluit. Een ruime Statenmeerderheid lijkt de Gelderse welvaart met de treinreizigers in Arnhem te willen delen.

De opening van het nieuwe station laat tot ten minste 2015 op zich wachten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden