Exploderende airbags doen Takata de das om

veilig verkeer | Opnieuw is een dode gevallen door een 'spijkerbom'-airbag van Takata. Lang werd het probleem weggemoffeld, nu lijkt het doek te vallen.

De Amerikaanse Delia Robles stapte vorige maand in haar vijftien jaar oude Honda Civic om een griepprik te halen. Op weg naar de huisarts botste ze op een onverwacht afslaande auto. Al reed Robles niet hard, toch lag ze met zware verwondingen in de ambulance: haar airbag had zoveel schade aangericht dat ze in het ziekenhuis overleed. De 50-jarige Robles is het zestiende slachtoffer van exploderende airbags van fabrikant Takata.

Airbags blazen zichzelf niet op met lucht, maar met gas. Het Japanse bedrijf gebruikt daarvoor ammonium-nitraat, de stof die kunstmest zo geschikt maakt voor het maken van een bom. Als ammoniumnitraat wordt blootgesteld aan hoge temperaturen en vochtigheid, kan het veel krachtiger exploderen dan de bedoeling is. Dat is precies wat er is gebeurd bij de ongelukken met de Takata-airbags. De explosies waren zo krachtig dat metalen delen als een soort spijkerbom door de auto vlogen.

Hoe diep de wonden zijn van zo'n explosie, laat de aanrijding zien die de 35-jarige Amerikaan Carlos Solis vorig jaar trof. Na een op het oog onschuldige botsing stapte zijn neef die naast hem zat ongedeerd uit. Solis zelf bleef zitten. Een metalen schijf van ruim 5 centimeter doorsnede had zijn halsslagader doorgesneden en zijn wervelkolom en luchtpijp zwaar beschadigd.

Ook in Nederland rijden auto's met de gevaarlijke airbags van Takata, maar ongelukken zijn er nog niet gebeurd. Het Nederlandse klimaat is niet zodanig dat het de capsules met ammoniumnitraat aantast. Daarbij is het ook niet zo dat alle aangetaste Takata-airbags uit elkaar spatten.

Toch heeft Toyota 'uit voorzorg' 36.000 auto's teruggeroepen om de airbagsontstekers te vervangen. Het gaat vooral om de Auris uit de bouwjaren 2006 tot 2011 en de Yaris uit 2011 tot 2014. Eerder haalden ook BMW, Nissan, Lexus en Mazda auto's terug naar de Nederlandse garages vanwege de Takata-airbags.

Wereldwijd zijn ondertussen al meer dan 100 miljoen auto's teruggekeerd naar de garage, waarmee Takata verantwoordelijk is voor een van de grootste terugroepacties ooit. Het is een schuld die zwaar drukt op de Japanse topman Shigehisa Takata, de kleinzoon van de man die het bedrijf in 1933 oprichtte. "Ik verontschuldig me omdat we niet eerder duidelijkheid hebben gegeven, en we verontschuldigen ons voor de gewonden en de doden," zei Takata.

Die duidelijkheid liet inderdaad lang op zicht wachten. Volgens documenten die The New York Times een paar jaar geleden in handen kreeg, wist de leiding van Takata al in 2004 dat de airbags niet deugden. Het Japanse bedrijf reageerde woedend op de beschuldiging en ontkent dat het bewust belastende informatie heeft achtergehouden. Toch was dat ook de conclusie van een Amerikaanse onderzoekscommissie.

"Takata was zich ervan bewust, of had dat moeten zijn, dat er rond 2001 ernstige problemen waren met de veiligheid en controles in zijn productiefabrieken", zo staat in een rapport van de senaatscommissie dat vorig jaar verscheen.

Pas in 2008 erkenden de Japanners dat er een probleem was. Ze konden ook niet anders nadat twee mensen waren omgekomen door metalen deeltjes. De slachtoffers waren Amerikanen, zoals de meeste slachtoffers. Vandaar dat de Amerikanen diep in het Takata-dossier zijn gedoken.

Er zijn auto's van 29 merken teruggeroepen, van Audi tot Volkswagen. Dat zegt niets over bijvoorbeeld Nederlandse Audi's en VW's, waarvoor geen terugroepactie geldt. Airbags zijn geen vast onderdeel van een type auto, waardoor een Audi A4 in het ene land wel Takata-onderdelen kan hebben en in het andere niet.

Ondertussen kan Takata de kosten van het schandaal nauwelijks dragen. De schade loopt in de miljarden, het bedrijf is vergeleken met twee jaar geleden nog maar een fractie waard. De Japanners hebben zichzelf te koop gezet. Dat lijkt de enige uitweg om een faillissement te vermijden.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden