Examenvrees bij instructeurs rijscholen

Elf jaar al is hij rij-instructeur, maar als hij het komende jaar een tussendoor-examen moet afleggen, vreest secretaris S. Pasaoglu van de Turkse Rij-instructeursvereniging (TRV) het ergste. Volgens de nieuwe regels in de WRM (de Wet rij-onderricht motorvoertuigen) moet iedere examinandus een schriftelijk deel in het Nederlands doen, en dat is niet Pasaoglu's sterkste kant. “Ik weet zeker dat ik zak”, zegt hij mistroostig.

Zondag komen hij en een groot deel van zijn Turkse collega's - in het hele land zijn er zo'n vijfhonderd - in Hoofddorp bij elkaar om na te gaan hoe zij samen het ministerie van verkeer en waterstaat op andere gedachten kunnen brengen. Want de consequentie van de nieuwe regels - eens per vijf jaar een opfriscursus, afgesloten met een mondelinge en schriftelijke toets - is vérstrekkend: je kunt nog zo'n goed examen doen, als je op één onderdeel zakt, mag je geen rijlessen meer geven.

Volgens de TRV zal daardoor 80 procent van de Turkse instructeurs zijn broodwinning verliezen. Pasaoglu: “Dat betekent niet alleen dat je niet meer voor je vrouw en kinderen kunt zorgen. Een Turks gezin bestaat niet uit man, vrouw en een paar kinderen, er horen ook ooms, tantes, neven en nichtjes bij. Per gezin moet je minimaal twintig personen rekenen.”

Het gevaar hangt vooral de rijschoolhouders en instructeurs van de eerste en tweede generatie boven het hoofd. “Wij denken vaak nog in het Turks en vertalen dat vervolgens in het Nederlands”, zegt Pasaoglu. “Dat duurt te lang op een examen. Voor mijn kinderen ligt het precies andersom. Als ze op vakantie meegaan naar Turkije, moeten ze van het Nederlands naar het Turks vertalen. Pas de derde generatie is goed in Nederlands.” Niemand, zegt hij, is tegen die vijfjaarlijkse toets, alleen tegen het schriftelijke deel. Marokkaanse en Spaanse collega's zitten volgens hem met hetzelfde probleem. Hij heeft hen uitgenodigd ook naar Hoofddorp te komen, net als het CBR.

De Nederlandse rij-instructeurs zullen er niet zijn, maar die zijn evenmin gelukkig met de nieuwe WRM-regels. Bea Tijms van de Algemene bond van auto- en motorrijschoolondernemers Aban: “Nederlandse collega's hebben ook de grootste moeite met het schriftelijke examen. Een groot gedeelte van hen heeft weinig opleiding gehad en is slecht in taal. Nu moet je een HBO-diploma hebben, maar vroeger kon je dan altijd nog rij-instructeur worden. Wij vinden het dus niet verkeerd om de zaak wat op te krikken, maar we zijn er wel op tegen dat mensen boven de vijftig van die toets zijn vrijgesteld en dat je voorgoed je beroep kwijt bent als je op één onderdeel zakt. Nergens in het buitenland zijn ze zo streng. Pas was ik op een Europese conferentie van rijschoolhouders, en Belgische en Duitse collega's wezen op hun voorhoofd, toen ze dit hoorden.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden