Examensysteem moet aangepast

AMSTERDAM - Het examensysteem in het voortgezet onderwijs knelt en sluit niet langer aan op veranderingen in de basisvorming. Daarom moet er worden geëxperimenteerd met alternatieven voor het examen.

Van onze redactie onderwijs

Dat stelt een ambtelijke taakgroep die minister Van der Hoeven (CDA, onderwijs) adviseert over vernieuwing van de basisvorming.

De taakgroep, die in 1999 werd opgericht, pleit voor meer variatie en soepele regels voor de basisvorming. Ideeën van docenten en eigen initiatieven van scholen moeten meer ruimte krijgen. Het examen moet hierop worden aangepast.

,,Je kunt leerlingen niet leren hoe ze zelfstandig moeten werken en deze vaardigheden vervolgens niet toetsen in het examen'', zegt Frank Seller van de taakgroep.

,,Geef een leerling op de havo bijvoorbeeld een geïntegreerde opdracht in plaats van examens per vak.''

Volgens Seller neemt vooral de twijfel bij vmbo-scholen toe. ,,Waarom een leerling die bijvoorbeeld goed kan lassen, examineren als diezelfde leerling een jaar later getoetst wordt tijdens een stage op het mbo?''

Volgens de Algemene Onderwijsbond (AOb) stapt de taakgroep te gemakkelijk over het belang van examens heen. ,,Examens mogen de doorlopende leerlijn tussen vmbo en mbo natuurlijk niet dwarsbomen, maar afschaffen van de examens gaat te ver'', zegt Robert Sikkes van de AOb.

,,Ouders en leerlingen, maar ook vervolgopleidingen, zien het halen van het examen als een belangrijk markeringspunt'', aldus Sikkes.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden