Evenwichtig trio geeft lesje in dynamiek

Jazz


John Scofield Trio ¿¿¿¿


Vreemd eigenlijk, die ingesleten jazzgewoonte een groep te noemen naar een van de bandleden. In het John Scofield Trio zijn de drie muzikanten bijvoorbeeld exact even belangrijk.


Het gitaarspel van naamgever John Scofield mag dan verbluffend virtuoos en bij vlagen zelfs geniaal zijn, de schittering van zijn spel is afhankelijk van de dwingende groove van drummer Bill Stewart en de zachtmoedig zangerige baslijnen van Steve Swallow. Dankzij Swallows subtiliteit - hij klinkt als iemand die op pantoffels loopt - komt Scofields aangenaam rafelige bluesy spel extra explosief over.


Ook opvallend is dat het drietal in veel nummers eenzelfde opbouw kiest. Het thema wordt gezamenlijk ingezet, dan volgt een solo van Scofield, vervolgens een solo op halve snelheid van Swallow, gevolgd door het thema, weer een Scofield-solo en een herhaling van het thema tot slot.


Zo weergegeven klinkt dat saai, maar dat was het optreden van het John Scofield Trio in het uitverkochte Bimhuis allesbehalve. Dat komt doordat Stewart en Swallow voor een pittige puls zorgen die ook nog eens voldoende ruimte laat, maar vooral doordat de solo's van Scofield en Swallow zo'n duidelijke melodische lijn hebben. De muziek houdt voortdurend richting, verzandt zelden in spectaculaire spielerei.


Beide muzikanten houden voor ogen dat elk lied een klein verhaal is dat het beste verteld wordt zonder al te veel versiering. "We worden ouder", zo verklaarde Scofield op zeker moment die visie op muziek.


Inderdaad is Scofield niet meer de op zijn effectpedalen verliefde notenvreter die hij lang geleden was, en zo ruig als het trio begin jaren tachtig speelde, speelt het inmiddels ook niet meer.


Beter op elkaar ingespeelde trio's zijn nauwelijks te vinden, en daarenboven gaf het drietal een les in dynamiek. Scofields veelzijdigheid en brede smaak leidt tot sterk uiteenlopende projecten met wisselend succes. Juist in de beperkende en veeleisende omgeving van het trio komt zijn door blues, gospel, country en funk gekruide jazz het best tot zijn recht.


De relativerende podiumhouding maakt hem bovendien innemend. Het gaat om de muziek; dus trekt Scofield om een effectpedaal beter te kunnen bedienen gewoon een schoen uit.


Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden