Even naar je vriendin, dat wordt een mijl op zeven

reportage | Veolia trekt zich terug als exploitant van fiets-voetveer tussen Vlissingen en Breskens. Hoe nu verder?

VLISSINGEN-BRESKENS - Oprecht houdt hij van de pont. Al twintig jaar maakt Wim de Potter (61) elke werkdag - tegenwoordig vier keer per week - van zijn woonplaats Breskens de oversteek naar Vlissingen. Om vanuit daar door te fietsen naar Delta, het nutsbedrijf in Middelburg, waar hij werkt als archiefmedewerker. Op een bankje op de kade en met zijn gezicht in de zon, wacht De Potter tot hij aan boort kan.

"Magnifiek toch? Of het nou regent, of waait: dat maakt mij niks uit. Dan trek ik een regenpak aan. Ik reis elke keer samen met dezelfde groep. 's Ochtends treffen we elkaar op de pont en 's avonds komen we elkaar weer tegen. Niet alleen collega's hè, ook mensen van andere bedrijven. Hartstikke gezellig. Mijn dochter gaat al zestien jaar met de pont. Te triest voor woorden dat Veolia stopt. Ik ga echt niet met de auto door de buis."

Vanwege de hoge onderhoudskosten is het niet rendabel om de veerdienst tussen Vlissingen en Breskens te blijven runnen, vindt Veolia, dat sinds 2003 de pont exploiteert. Aan het einde van het jaar trekt de vervoersmaatschappij zich terug als beheerder. Jaarlijks maken tussen de 640.000 en de 650.000 reizigers gebruik van het fiets-voetveer. In 2013 waren dat er 630.000.

Martien Valks (53) uit Deurne tuurt over de reling naar het klotsende water. Sinds kort heeft hij een vriendin in Breskens. Eens in de twee weken probeert hij haar te bezoeken. Reizen via de Westerscheldetunnel is voor hem geen optie. "Ik heb geen auto, dus ben ik aangewezen op het openbaar vervoer en de veerboot. Als de pont niet meer zou varen, zou de reis naar Breskens een mijl op zeven worden. Dan moet ik meerdere keren overstappen van bus naar bus. Nu sluit de trein mooi aan op de pont, onderweg kan ik heerlijk een boek lezen."

Om een andere beheerder te vinden, schreef de provincie Zeeland in eerste instantie een aanbesteding uit. Bij het verstrijken van die aanbesteding afgelopen donderdag werd duidelijk dat er zich geen belangstellende partij heeft gemeld.

Ook in de toekomst blijft er een veerdienst tussen Vlissingen en Breskens, garandeert gedeputeerde George van Heukelom. Hoewel er geen reactie kwam op de aanbesteding, hoopt hij nog altijd op een gegadigde. In het uiterste geval zal de provincie zelf het beheer van de veerdienst op zich nemen, zegt hij. "We hebben in ieder geval expertise genoeg om alleen verder te gaan en we kennen de mensen die er werken. Dat Veolia zich terugtrekt overvalt ons niet helemaal. Ze vonden het algemene risico te groot."

Van Heukelom wil niet zeggen hoeveel geld de provincie maximaal bereid is in de veerdienst te steken. Eerst wil hij met de statenleden overleggen om tot een toekomstplan te komen.

Binnen op de pont, bij het raam, ploft Jeroen Aerssens (13) neer op een kuipstoeltje. Zijn zus Manon (15) komt naast hem zitten. De twee pubers uit Sint-Kruis reizen iedere vrijdagmiddag direct vanuit hun school in Oostburg met de pont naar Vlissingen. Daar wacht hen een weekend zwemtraining: de twee horen bij de beste zwemtalenten van Nederland. Manon: "We reizen al meer dan een jaar met de pont, dus ik ben er inmiddels best wel aan gehecht."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden