Evangelische parodie op 'Oh Oh Cherso' online hit

Er moeten meer grappen gemaakt worden over wat gelovigen doen, vindt tv-maker Benjamin de Zoete. Hij maakte daarom voor Studio 1, een organisatie die jeugdkerkdiensten organiseert, een christelijke parodie op het populaire televisieprogramma ’Oh Oh Cherso’. Het filmpje, dat zowel evangelische christenen als het oorspronkelijke programma op de hak neemt, staat op videosite YouTube.

In de originele realitysoap, uitgezonden door RTL5, worden acht Haagse jongeren gevolgd die zich met veel drank en seks uitleven in badplaats Chersonissos op Kreta. De Zoetes wisselt in zijn video de originele beelden af met beelden van drie nieuwe personages. Daardoor lijken ook de feestende Hagenezen zich enthousiast bezig te houden met de Bijbel, opwekkingsmuziek en collectes.

De Zoete, in het filmpje te zien onder de bijnaam ’Thunder-Flash-Lightning’, maakte de persiflage vooral om jongeren aan te spreken. Voor hen is het christelijke geloof vaak veel te ontoegankelijk, vindt hij. „Ik ben zelf ook jong geweest”, zegt de nu 32-jarige De Zoete, die in het dagelijks leven werkt bij de Evangelische Omroep.

Humor en geloof staan niet op gespannen voet, benadrukt hij, zolang je de geloofsdogma’s maar met rust laat. „Ik maak geen grappen over het geloof, maar steek de draak met de uitingen van het geloof. ”

Zo vormt de vondst van een bijbel op één van de slaapkamers de aanleiding tot de ’doop’ van de jongeren. Ze zijn daarbij feestend in een zwembad te zien. Als lid van een baptistengemeente vindt De Zoete dat ook dit ritueel met zelfspot mag worden bezien.

Hij begrijpt de populariteit van ’Oh Oh Cherso’. „Maar het is niet een levensstijl die ik voorschrijf”, zegt hij. Als christen mag je wel feesten, maar er zijn duidelijke grenzen, benadrukt hij. Jezus dacht er volgens hem ook zo over. „Er staat niet in de Bijbel ’Jezus ging helemaal los en bezatte zich’, maar hij was wel bij feesten en veranderde water in wijn.”

Op de Hyvespagina van de jeugdkerk benadrukt Studio 1 dat gelovigen met een gerust hart mogen feesten. ’Vraag of God gezellig meegaat’, luidt het advies op de netwerkwebsite.

Het aantal kijkers van de persiflage groeit nog altijd. Het filmpje is op internet al zo’n 200.000 keer bekeken.

Dat is nog niet zoveel als de wekelijkse afleveringen van ’Oh Oh Cherso’ op televisie. Die zijn goed voor ongeveer 1,4 miljoen kijkers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden