Europese Commissie en HMG: weg met RTL5

Van onze correspondent BRUSSEL - De Holland Media Groep (HMG) verwacht overeenstemming te bereiken met de Europese Commissie over aanpassing van de fusie tussen Veronica en RTL. RTL5 wordt afgestoten en het aandeel van produktiebedrijf Endemol in HMG wordt teruggebracht.

Gisteren maakte EU-commissaris Karel van Miert officieel bekend dat Brussel niet akkoord kon gaan met de RTL/Veronica-fusie zoals die nu operationeel is. Volgens de spelregels moest Brussel zijn oordeel bekend maken. Dat dat negatief zou zijn was al bekend. De aandeelhouders van HMG overlegden de afgelopen weken al intensief met Van Miert. Tijdens die gesprekken stelde de onderneming voor de zender RTL5 van de hand te doen en het aandeel van het produktiebedrijf Endemol in HMG terug te brengen van 23 tot 7,5 procent. Van Miert liet gisteren doorschemeren dat die maatregelen voldoende zouden zijn. De Belgische EU-commissaris zei te hopen dat binnen enkele weken het licht op groen gezet wordt voor een aangepast HMG. Ook HMG zei, bij monde van directievoorzitter Boermans, dat er over enkele weken een akkoord met Brussel zou zijn.

Normaal zou de Europese Commissie zich over een zaak als deze niet buigen, daar de fusie zich binnen één lidstaat voltrekt een geen grensoverschrijdende gevolgen heeft. Maar minister van economische zaken Wijers maakte gebruik van de mogelijkheid in de Europese wetgeving om Brussel om een oordeel te vragen.

Van Miert heeft zich verheugd over dat verzoek. De ontwikkelingen in de media in Europa baren de Europese Commissie zorgen. In vrijwel alle lidstaten doen zich concentraties voor, van krantetitels, radio- en televisiezenders. De Commissie vreest dat vrije mededinging en pluriformiteit in gevaar komen, maar kan weinig uitrichten. Pogingen om een Europese mediabeleid van de grond te krijgen, dat de pluriformiteit van de pers kan garanderen, stuitte tot nu toe op weerstand van verscheidene lidstaten.

In het geval van HMG vreesde Van Miert vooral voor een dominante positie van het advertentiebedrijf IP. Met drie zenders in de portefeuille (Veronica, RTL4 en 5) zou IP de markt voor televisiereclame gaan overheersen. Wanneer RTL5 uit de fusie wordt losgemaakt en een eigen advertentiebedrijf krijgt, zou aan dat bezwaar tegemoet worden gekomen.

Het tweede bezwaar gold de dominante positie van produktiebedrijf Endemol. Door zijn aandeel van 23 procent in HMG zou Endemol zich verzekerd weten van afzet op de drie zenders, en daarmee de Nederlandse markt naar zijn hand zetten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden