Europa bouwt in de ruimte zijn eigen navigatiesysteem

Koersende schippers en dolende automobilisten zijn straks niet meer afhankelijk van het Amerikaanse GPS-systeem. Europa lanceert vandaag de eerste satelliet van zijn eigen navigatiesysteem. Galileo Dutch Space, leverancier van de zonnepanelen, is het enige Nederlandse bedrijf dat een relatief groot aandeel heeft in het project. De onderneming hoopt op meer Galileo-orders.

Het is niet de Europese Ariane-raket die het eerste onderdeel van Galileo in een baan om de aarde zal brengen, maar een Russische Sojoez.

Vanaf Baikonoer helpen de Russen Galileo op weg naar de ruimte. Voor de Russen lijkt het routine. Afgelopen zondag lanceerden zij nog drie satellieten voor hun eigen navigatiesysteem Glonass. Maar voor Europa is de lancering het begin van een nieuw tijdperk. Europese schippers, piloten en chauffeurs varen tot nu toe op het Amerikaanse GPS-systeem voor satellietnavigatie. Maar dat systeem is in militaire handen; als de Amerikanen dat nodig vinden, kan civiel gebruik van het systeem worden beperkt.

Europa koestert al heel lang de wens om te beschikken over een eigen satellietsysteem voor navigatie. Dat systeem werd Galileo gedoopt, naar de vermaarde Italiaanse natuurwetenschapper. Het was de bedoeling dat Galileo zou worden ontwikkeld in samenwerking met de Europese industrie. Europese overheden en bedrijven zouden samen in het project investeren.

Het bedrijfsleven vond het Galileo-project heel belangrijk, maar aarzelde met het trekken van de portemonnee. Van de publieke-private gedachte is tot nu toe niets terecht gekomen. Alle kosten van onderzoek en ontwikkeling zijn gedragen door de Europese Unie en de Europese ruimtevaartorganisatie ESA.

Met de lancering van het eerste onderdeel van Galileo, vandaag, wordt die ontwikkelfase afgesloten en begint de testfase. Die gaat drie jaar duren en kost naar schatting 1,5 miljard euro. Ook die kosten worden gedragen door de Europese Unie en ESA. Eind 2008 moeten vier van de dertig satellieten in een baan om de aarde zweven, en de nodige grondstations zijn gebouwd die de signalen van de satellieten regelen. Een publiek-privaat consortium moet dan 2 miljard euro investeren om in 2011 het volledige systeem operationeel te hebben.

De onwil van de Europese industrie om te investeren in de ontwikkeling van Galileo, was voor Nederland reden om, onder leiding van minister Zalm, aan te dringen op uit- of afstel. Inmiddels is de Nederlandse positie wat veranderd. Vorige maand was het minister van verkeer Karla Peijs die in het ESA-filiaal in Noordwijk de eerste Galileo-satelliet ten doop hield.

Giove, werd die eerste satelliet gedoopt. Dat staat voor ’Galileo In Orbit Validation Element’ (Galileo’s proefstuk in de ruimte), maar verwijst ook naar de Italiaanse naam voor Jupiter. Het was Galileo die ondekte dat het verduisteringsritme van de vier manen van Jupiter zo regelmatig was, dat die ’klok’ kon worden gebruikt voor navigatie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden