Europa bouwt in de ruimte zijn eigen navigatiesysteem

Koersende schippers en dolende automobilisten zijn straks nietmeer afhankelijk van het Amerikaanse GPS-systeem. Europa lanceertvandaag de eerste satelliet van zijn eigen navigatiesysteem.Galileo Dutch Space, leverancier van de zonnepanelen, is hetenige Nederlandse bedrijf dat een relatief groot aandeel heeftin het project. De onderneming hoopt op meer Galileo-orders.

Het is niet de Europese Ariane-raket die het eerste onderdeelvan Galileo in een baan om de aarde zal brengen, maar eenRussische Sojoez.

Vanaf Baikonoer helpen de Russen Galileo op weg naar deruimte. Voor de Russen lijkt het routine. Afgelopen zondaglanceerden zij nog drie satellieten voor hun eigennavigatiesysteem Glonass. Maar voor Europa is de lancering hetbegin van een nieuw tijdperk. Europese schippers, piloten enchauffeurs varen tot nu toe op het Amerikaanse GPS-systeem voorsatellietnavigatie. Maar dat systeem is in militaire handen; alsde Amerikanen dat nodig vinden, kan civiel gebruik van hetsysteem worden beperkt.

Europa koestert al heel lang de wens om te beschikken over eeneigen satellietsysteem voor navigatie. Dat systeem werd Galileogedoopt, naar de vermaarde Italiaanse natuurwetenschapper. Hetwas de bedoeling dat Galileo zou worden ontwikkeld insamenwerking met de Europese industrie. Europese overheden enbedrijven zouden samen in het project investeren.

Het bedrijfsleven vond het Galileo-project heel belangrijk,maar aarzelde met het trekken van de portemonnee. Van depublieke-private gedachte is tot nu toe niets terecht gekomen.Alle kosten van onderzoek en ontwikkeling zijn gedragen door deEuropese Unie en de Europese ruimtevaartorganisatie ESA.

Met de lancering van het eerste onderdeel van Galileo,vandaag, wordt die ontwikkelfase afgesloten en begint detestfase. Die gaat drie jaar duren en kost naar schatting 1,5miljard euro. Ook die kosten worden gedragen door de EuropeseUnie en ESA. Eind 2008 moeten vier van de dertig satellieten ineen baan om de aarde zweven, en de nodige grondstations zijngebouwd die de signalen van de satellieten regelen. Eenpubliek-privaat consortium moet dan 2 miljard euro investeren omin 2011 het volledige systeem operationeel te hebben.

De onwil van de Europese industrie om te investeren in deontwikkeling van Galileo, was voor Nederland reden om, onderleiding van minister Zalm, aan te dringen op uit- of afstel.Inmiddels is de Nederlandse positie wat veranderd. Vorige maandwas het minister van verkeer Karla Peijs die in het ESA-filiaalin Noordwijk de eerste Galileo-satelliet ten doop hield.

Giove, werd die eerste satelliet gedoopt. Dat staat voor'Galileo In Orbit Validation Element' (Galileo's proefstuk in deruimte), maar verwijst ook naar de Italiaanse naam voor Jupiter.Het was Galileo die ondekte dat het verduisteringsritme van devier manen van Jupiter zo regelmatig was, dat die 'klok' konworden gebruikt voor navigatie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden