EU-topman waarschuwde, maar niemand luisterde
DIESELGATE | We hebben allemaal gefaald, zegt oud-Eurocommissaris Potocnik. Zijn oud-collega Tajani wast handen echter in onschuld.
De frustratie droop soms van zijn antwoorden af. Altijd maar weer 'groei en banen', 'groei en banen' - voor zover oud-Eurocommissaris Janez Potocnik zich kan herinneren, draait alles in Brussel om groei en banen. "Als milieucommissaris bevind je je permanent in een ongemakkelijke positie."
De 58-jarige Sloveen, die van 2010 tot 2014 milieucommissaris was in de Commissie-Barroso II, werd gisteren gehoord door de commissie van het Europees Parlement die het dieselschandaal met de sjoemelsoftware onderzoekt.
Hij wekte de indruk vijf jaar lang een roepende in de woestijn te zijn geweest. Als enige in de Europese Commissie zou hij hebben gehamerd op het belang van schone lucht. "De meeste oplossingen lagen in de handen van collega's. Er is altijd een botsing van belangen, en dit waren niet de makkelijkste jaren voor milieubescherming."
Potocnik werkt inmiddels voor Unep, het milieu-agentschap van de Verenigde Naties. Met die pet op kon hij gisteren nog nadrukkelijker pleiten voor een strenge aanpak van de auto-industrie dan hij in Brussel kennelijk heeft kunnen doen.
Hij nam ook de kans waar om te wijzen op de onverenigbaarheid van taken die de Europese Commissie in zich draagt. "Aan de ene kant moet ze opkomen voor de economische prestaties van bepaalde sectoren, aan de andere kant is ze verantwoordelijk voor de milieuregels die deze sectoren moeten naleven."
In het dieselschandaal waaiert de schuldvraag breed uit, aldus de Sloveen. "Ieder van ons deed zijn werk niet goed." Hij stak de hand in eigen boezem, maar verweet ook de journalistiek dat ze niets met de toen bekende feiten heeft gedaan.
Het was al bekend dat Potocnik in zijn Brusselse periode moest opboksen tegen de autoindustriebelangen, die binnen de Europese Commissie werden behartigd door zijn Italiaanse collega Antonio Tajani. Hij was gisteren na Potocnik aan de beurt bij de parlementscommissie.
Deze hoorzitting was extra pikant omdat Tajani nu een van de vicevoorzitters is van het Europees Parlement, die bovendien zijn zinnen heeft gezet op de opvolging van voorzitter Martin Schulz.
De Italiaan bleek nog meer in de verdedigende houding te kruipen dan al was verwacht. "Ik heb nooit informatie gekregen, noch heb ik bewijzen gezien van sjoemelsoftware", aldus Tajani. Hij noemde de Europese Commissie zelfs een 'voorloper in de strijd tegen sjoemelsoftware'.
Dat de fraude niet in Europa is ontdekt, is volgens de oud-Eurocommissaris voor industrie geheel te wijten aan de lidstaten. Zij droegen de verantwoordelijkheid voor de naleving van de regels.
De vraag waarom de Europese Commissie die lidstaten niet wat meer achter de broek heeft gezeten bij die naleving, beantwoordde Tajani met de vaststelling dat zijn afdeling daarvoor te weinig personeel had.
undefined
Mogelijke claims consumenten tegen VW
De Europese Commissie zal samen met consumentenorganisaties in EU-lidstaten de mogelijkheden onderzoeken voor aanklachten tegen Volkswagen wegens misleidende informatie, aldus Eurocommissaris Jourova (consumentenzaken). Als blijkt dat het Duitse concern in bijvoorbeeld reclameboodschappen autokopers in EU-landen verkeerd heeft geïnformeerd over 'schone' dieselmotoren, dan kunnen consumentenorganisaties per land schadevergoedingen eisen. Dan kan op basis van EU-wetten. In zeker twintig lidstaten heeft Volkswagen die regels overtreden, meldde de Duitse krant Die Welt gisteren.
undefined