EU stimuleert ondernemen

De Europese Unie doet er alles aan om ondernemers te stimuleren. Dat moet wel, in de concurrentie met landen als de VS, China en India.

Eurocommissaris Günther Verheugen maakt zich ernstige zorgen omdat Amerikanen twee keer zo vaak een eigen bedrijf beginnen als Europeanen. Verheugen, eurocommissaris voor industrie, vindt dat ondernemerschap binnen de Europese Unie veel meer gestimuleerd moet worden. Dat is belangrijk om te blijven concurreren met lagelonenlanden als China en India waar arbeidskrachten spotgoedkoop zijn.

Verheugen komt daarom met verschillende initiatieven voor het midden- en kleinbedrijf. Zo werd vorige week, met ruim 1500 mensen uit verschillende lidstaten, het begin van het Enterprise Europe Network gevierd. Het netwerk moet in veertig landen ruim vijfhonderd contactpunten opzetten. Hierin bundelen universiteiten en Kamers van Koophandel hun krachten om startende ondernemers van informatie te voorzien. De EU trekt 320 miljoen euro uit voor het netwerk. „We gaan ondernemers niet financieren, maar van informatie voorzien”, onderstreept Verheugen. Ook introduceert Verheugen binnenkort de Small Business Act, een regeling die de administratieve lastendruk voor bedrijven moet verkleinen.

Innoveren is volgens de eurocommissaris een zwak punt van de middelgrote en kleine bedrijven. „De EU heeft veel kennis in huis. Dat is ons voordeel ten opzichten van lagelonenlanden”, zegt Verheugen. „Maar die kennis moeten bedrijven binnen de EU beter benutten.” Verheugen doelt op research en development. In de Lissabon-agenda die als doel heeft om van de EU de meest concurrerende wereldeconomie te maken, is vastgesteld dat 3 procent van het bruto binnenlands product wordt besteed aan onderzoek en ontwikkeling, maar bijna geen enkel Europees land haalt dat streefcijfer.

Omdat middelgrote en kleine bedrijven de motor zijn van de Europese economie, is het volgens Verheugen essentieel dat deze bedrijven meer investeren in innovatie. In de technologiesector bijvoorbeeld, investeren Amerikaanse bedrijven twee keer zoveel als Europese.

Daarom moet het Europees bedrijfsleven meer kennis uitwisselen en hun markt uitbreiden over de landsgrens, vindt Verheugen. Op dit moment exporteert maar 8 procent van het mkb zijn producten.

Lia Smit, beleidssecretaris ondernemen en financieren van MKB-Nederland, stoort zich aan de starre houding van Europese politici als het op ondernemen aankomt. „Ze redeneren erg vanuit de Europese markt. Een ondernemer die net een eigen bedrijf heeft opgezet, denkt niet direct in internationaal perspectief. Belangrijk voor zo'n beginner is een eigen inkomen te genereren. Er moet een markt zijn voor zijn producten. In minder ontwikkelde Europese lidstaten, ontbreekt die markt omdat mensen simpelweg niet het geld hebben om de producten te kopen.”

Syntens, een organisatie die mkb-bedrijven helpt innoveren, ziet dat de EU en de nationale overheid zich te veel richten op de 12.000 zogenoemde koplopers. Directeur Piet van Staalduinen van Syntens: „Die koplopers hebben de kracht om uit te groeien tot internationale speler. Maar er is nog een wereld te winnen voor mkb-bedrijven. Zij hebben moeite om zelfstandig te innoveren, omdat ze onvoldoende kennis in huis hebben voor innovatie op het vlak van ict en technologie.”

In Europees perspectief doen Nederlandse ondernemers het goed. De meeste ondernemingen worden opgezet in Tsjechië, gevolgd door Griekenland, Frankrijk en Nederland. In 2007 begonnen 100.000 mensen een eigen onderneming in Nederland. Een derde daarvan is vrouw. Dat is een recordaantal. In 2005 waren dat er nog maar 80.000. Toen was maar een kwart van dat aantal vrouw.

Veruit de meeste ondernemers vestigden zich als klusjesman: ruim 3300. Vernieuwende bedrijven in de gezondheidszorg en chemie laten nog op zich wachten. Slechts 690 ondernemers begonnen in 2007 een eigen bedrijf in de medische sector en maar 235 ondernemers legden zich toe op de chemie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden