EU-parlement: Europees toezicht op autobranche

De Europese Commissie moet meer bevoegdheden krijgen om toezicht te houden op de automarkt en nationale instanties die auto's goedkeuren. Daarvoor stemde gisteren een meerderheid van het Europees Parlement naar aanleiding van het dieselschandaal bij Volkswagen.

De EU-landen zijn zelf verantwoordelijk voor de handhaving van de emissienorm en het toelaten van auto's. Brussel wil hierin een rol spelen, maar bijvoorbeeld minister van infrastructuur en milieu Schultz van Haegen vindt een Europese toezichthouder niet nodig.

Het CDA in Europa is tevreden. "Het is van de zotte dat wij door de Amerikanen op deze misstand gewezen moesten worden", reageert EU-parlementariër Annie Schreijer-Pierik. "Het laat zien dat nationale toezichthouders hebben verzaakt en de controle beter moet."

Het Europees Parlement eiste ook dat met de nieuwe testprocedure die de werkelijke uitstoot van dieselauto's meet niet wordt gemarchandeerd. De foutmarges moeten tot een minimum worden beperkt, en de lidstaten moeten geen overgangsfase invoeren waarin de normen mogen worden overschreden.

D66-Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy vindt het 'onacceptabel' dat de lidstaten niet open zijn over hun positie. "Sommige landen schijnen nog jaren een uitstoot te willen toestaan van 300 procent boven de wettelijke normen." De Europese Commissie werkt aan nieuwe wetgeving. EU-commissaris Elzbieta Bienkowska (interne markt) zei maandagavond dat de lidstaten 'heel dicht' bij haar voorstel blijven. Dat zou betekenen dat nieuwe dieselwagens de norm voor de uitstoot van stikstof tot 2019 met 60 procent mogen overschrijden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden